خبر اولسیاسی

تحرکات سیاسی عربستان در یمن برای مهار فروپاشی توافق ریاض

میانجیگران سعودی تحرکات جدید خود را برای مهار مشکل به وجود آمده در توافق ریاض در پی اعلام شورای انتفالی جنوب یمن در تعلیق مشارکت در آن کلید زده اند.

میدل ایست نیوز: میانجیگران سعودی تحرکات جدید خود را برای مهار مشکل به وجود آمده در توافق ریاض در پی اعلام شورای انتفالی جنوب یمن (مورد حمایت امارات) در تعلیق مشارکت در آن کلید زده اند، این در حالی است که جبهه استان ابین شاهد صف‌آرایی نظامی گسترده جدایی‌طلبان و دولت عبدربه منصور است.

در همین رابطه، منبعی دولتی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: کمیته سعودی به ریاست «محمد آل جابر»، سفیر عربستان روز گذشته نشستی با «سلطان البرکانی»، رئیس پارلمان یمن و هیات مستشاری عبدربه منصور برای بررسی آخرین تحولات توافق ریاض و رایزنی درباره دلایل که منجر به تعلیق فعالیت شورای انتفالی در مذاکرات شد، برگزار کرد.

به گفته منبع یاد شده هنوز اطلاعی از نتایج این نشست در دست نیست اما انتظار می رود که میانجیگران سعودی نشست مشابه‌ای با رهبران شورای انتقالی جنوب برگزار کنند.

شورای انتقالی جنوب روز سه‌‍شنبه هفته جاری از تعلیق مشارکت خود در مذاکرات جاری با دولت عبدربه منصور تحت نظارت عربستان خبر داد.

با وجود اینکه دو طرف در اجرای بخشی از توافق در رابطه با عقب نشینی شورای انتقالی از خودمختاری در جنوب کشور و تعیین یک نخست وزیر و تعیین استاندار و مدیر امنیت عدن پیش رفته بودند، اما وضعیت در واقع تغییری نکرد بلکه درگیری ها در ابین بیشتر هم شد.

دولت یمن و شورای انتقالی جنوب گمان می کردند هر کدام به منافعی که از طریق این توافق می‌خواستند رسیدند اما در واقع دو طرف وارد درگیری جدید سیاسی و نظامی شدند و این درگیری ها بر رنج غیر نظامیان از بدی خدمات و افزایش فقر افزود.

یمنی ها منتظر بودند اسامی اعضای دولت بر اساس توافق ریاض اعلام شود اما شورای انتقالی جنوب اعلام کرد که مذاکرات با دولت یمن را متوقف کرده و این به معنای رسیدن به نقطه اول و ما قبل توافق ریاض است.

شورای انتقالی در بیانیه ای گفت که در نامه ای رسمی به عربستان توقف مذاکرات در ریاض را اعلام کرده و دلیل آن را تداوم و افزایش روند عملیات های نظامی در استان ابین و عدم پایبندی به آتش بس از سوی نیروهای طرفدار دولت یمن عنوان کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا