اجتماعیخبر اولسرخط خبرها

«جنین هنیس پلاسخارت»: یک‌سوم جمعیت عراق زیر خط فقر زندگی می کنند

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق اعلام کرد میزان فقر در ماه‌های اخیر 10درصد افزایش پیدا کرده و یک سوم جمعیت عراق اکنون زیر خط فقر هستند.

میدل ایست نیوز: «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد افزایش عملیات قتل و هدف‌گیری فعالان اجتماعی و مدافعان حقوق بشر در عراق باعث نگرانی شدید شده است.

پلاسخارت در گزارش جدید خود که روز گذشته در شورای امنیت سازمان ملل قرائت کرد، افزود: مردم عراق خواهان شنیده شدن صدایشان هستند، در ماه‌های اخیر ناآرامی‌های اجتماعی در سراسر عراق تداوم پیدا کرده گرچه به دلیل تداوم کرونا بی سر و صدا بوده است.

وی تصریح کرد: میزان فقر در ماه‌های اخیر 10درصد افزایش پیدا کرده و یک سوم جمعیت عراق اکنون زیر خط فقر زندگی می کنند و از هر 5 نفر، 2 نفر در دستیابی به خدمات و حقوق اجتماعی اساسی با محرومیت‌های چندوجهی رو به رو هستند.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق با بیان اینکه مصرف غذایی بیش از سه میلیون عراقی اکنون به علت کاهش قدرت خرید و نه کمبود مواد غذایی ناکافی است، اظهار داشت: در بخش تحصیلات بیش از 11 میلیون دانش آموز و دانشجو با تعطیلی آموزش مواجه شدند.

وی با بیان اینکه انتظار می رود که عراق شاهد کاهش 9.7 درصدی در تولید ناخالص داخلی باشد، افزود: بخش خصوصی هم با کاهش درآمدها و فقدان فرصت‌های شغلی رو به روست و این بخش با موانعی در نتیجه نبود اصلاحات دست به گریبان است.

پلاسخارت با اشاره به اینکه فساد هنوز به شدت شیوع دارد و هزینه اقتصادی آن توصیف‌ناپذیر است، افزود: فساد نه تنها در سرقت منابع شهروندان عادی بلکه به صورت خطرناکی در مسائل امنیتی عراق نیز وارد شده است.

وی با اشاره به برنامه اصلاحی دولت عراق اظهار داشت: این اصلاحات برای گشودن آینده‌ای روشن برای همه مردم عراق بسیار حائز اهمیت است، آینده‌ای که در آن می توان از بحران‌ها و مشکلات کنونی به ایجاد راهکارهای پایدار و توانمندسازی برای مقابله با بحران‌ها حرکت کرد.

وی گفت: بسیار مایه تاسف است که گروه‌های مسلح به صورت متهورانه به قدرت‌نمایی خود ادامه می دهند و عموما برای ایجاد محیط رعب‌ناک در تلاش هستند، این بدین معناست که در شرایطی زمانی که شهروندان عراقی نیاز مبرمی به محیطی باثبات و امن دارند، صدای تیر و تفنگ خاموش نخواهد شد.

پلاسخارت با اشاره به تلاش‌های دولت عراق برای مبارزه با داعش و تنش اخیر در مناطق مرزی عراق و ترکیه گفت: این امر، مساله‌ای بسیار نگران‌کننده به شمار می رود و ما به تشویق دو کشور برای حل اختلافات از رهگذر گفت و گو و همکاری و احترام کامل به حاکمیت ملی ادامه می دهیم.

نماینده دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تعیین 6 ژوئن به عنوان زمان برگزاری انتخابات زودهنگام، گفت: پارلمان هنوز موضوعات اساسی در رابطه با توزیع کرسی‌ها و تعیین حوزه‌های انتخاباتی را حل نکرده و باید برای برگزاری انتخابات به تقویت کمیساریای عالی انتخابات و رهاسازی آن از فشارهای سیاسی مداوم اقدام کرد.

پلاسخارت با اشاره به لزوم شفافیت، مبارزه با فساد، آزادی بیان و انجام اصلاحات اساسی در اقلیم کردستان همانند دیگر مناطق عراق، تاکید کرد: واکنش تند به انتقاد عمومی یا اعتراضات یا بستن رسانه ها، گام رو به جلو به شمار نمی رود و در مقابله با چالش‌های پیچیده، دولت باید به طور مداوم از حقوق و آزادی های اساسی دفاع کند.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا