خبر اولسیاسی

تلاش عراق برای خرید جنگنده‌های رادارگریز SU-57 روسیه؛ موانع و چالش‌ها

مجله فوربس امریکا در گزارشی به تلاش عراق برای خرید جنگنده‌های رادارگریز SU-57 روسی و موانع و چالش‌های آن پرداخت.

میدل ایست نیوز:مجله فوربس امریکا در گزارشی به تلاش عراق برای خرید جنگنده‌های رادارگریز SU-57 روسی پرداخت و به دلایل اقتصادی و فناوری نظامی، این امر را گزینه‌ای غیر عملی برای عراق توصیف کرد.

فوربس در گزارش خود افزوده که رسانه‌های روسی به نقل از «عماد الزهیری»، بازرس وزارت دفاع عراق از قصد بغداد برای خرید جنگنده‌های SU-57 روسیه خبر داده که مسکو هنوز تنها نسخه‌های اولیه آن را تولید کرده است.

در حالی که هنوز این خبر مورد تایید رسمی دولت عراق و روسیه قرار نگرفته اما این امر بنا به دلایل اقتصادی و نظامی محل تردید و سوال است چرا که بغداد در شرایطی که با بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و سقوط بهای جهانی نفت رو به رو است، صرف هزینه هنگفت برای خرید این نوع جنگنده‌ها برای عراق دشوار خواهد بود.

جنگنده SU-57 تنها نمونه آزمایشی است

فوربس در ادامه افزوده که جنگنده‌های SU-57 هنوز در مرحله آزمایش‌های اولیه قرار دارد و علیرغم اینکه روسیه تولید آن را از ژوئیه سال 2019 به صورت جدی کلید زده است اما این امر به چندین سال زمان نیاز دارد تا جنگنده مذکور در شمار زیاد وارد ناوگان هوایی روسیه شود و بالتبع فرایند صادرات آن به زمان طولانی‌تری نیاز خواهد داشت همچنین عراق با مشکل دیگری مربوط به فرایند نگهداری جنگنده‌ها مواجه خواهد شد، بغداد در اوایل سال 2010 میلادی چهار میلیارد دلار برای خرید ناوگان جنگنده‌های F-16 هزینه کرده است اما طبق گزارش‌های رسانه‌ای از زمان خروج تیم تکنسین امریکا، با مشکل راه‌اندازی مناسب این جنگنده‌ها رو به روست.

عراق در میانه سال 2015 نخستین جنگنده F-16 خود را به هنگام نبرد علیه گروه تروریستی داعش تحویل گرفت؛ این جنگنده‌ها قدرتمندترین پرنده‌های نظامی است که عراق از زمان حکومت صدام حسین در اختیار داشته است.

فوربس پیشتر در گزارشی عنوان کرده بود که عراق در حال حاضر قادر به ادامه‌دهی پروازهای روتین جنگنده‌های F-16 بر فراز استان الانبار در راستای جلوگیری از رخنه عناصر داعشی به خاطر مشکلات مربوط به نگهداری و راه‌اندازی این جنگنده‌ها نیست.

خرید SU-57 چالشی دشوارتر برای عراق خواهد بود.

فوربس در ادامه گزارش خود افزوده که نگهداری جنگنده‌های SU-57 برای عراق چالشی دشوارتر از جنگنده‌های F-16 امریکا در بر خواهد داشت به خصوص اینکه روسیه تیم تکنسین و مستشار نظامی در عراق ندارد و آموزش خلبانان عراقی برای بکارگیری این جنگنده‌های پیچیده زمانبر خواهد بود.

فوربس عنوان کرده که عراق در صورت خرید جنگنده‌های روسی به موجب قانون “CAATSA” امریکا احتمالا مورد تحریم واشنگتن قرار خواهد گرفت؛ قانونی که ترکیه را بعد از خرید سامانه پدافندی S-400 روسیه از در اختیار داشتن جنگنده‌های امریکایی F-35 محروم کرد.

فوربس در پایان اظهار داشته که انتخاب جنگنده‌های SU-57 از سوی عراق علاوه بر اینکه سرمایه‌گذاری پرهزینه‌ای خواهد بود، گزینه‌ای هزینه‌‌بر و غیرقابل توجیه برای این کشور به شمار می رود.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا