خبر اولسیاسی

«مصطفی ادیب» گزینه اغلب گروه‌های سیاسی برای نخست‌وزیری لبنان

مذاکرات گروه‌های سیاسی لبنانی از توافق بر سر نامزدی «مصطفی ادیب» به عنوان نخست‌وزیر جدید لبنان حکایت دارد.

میدل ایست نیوز:  رایزنی‌های پارلمانی صبح امروز در کاخ بعبدا برای معرفی نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه پس از کناره‌گیری «حسان دیاب» از سمت نخست‌وزیری در دهم ماه اوت جاری کلید خورد.

در همین رابطه، «نجیب میقاتی»، «سعد الحریری» و «تمام سلام» نخست‌وزیران گذشته لبنان «مصطفی ادیب» را به عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی کردند؛ ادیب با پشتوانه اغلب گروه‌های سیاسی به جز «حزب نیروهای لبنانی» به ریاست سمیر جعجع شانس بیشتری برای تصدی این سمت دارد، این در حالی است که حزب تحت رهبری جعجع روز گذشته پس از نشست فراکسیون پارلمانی خود تحت عنوان «الجمهورية القویة» نواف سلام را برای تصدی پست نخست‌وزیری نامزد کرد.

میقاتی هم در این باره گفته است که ادیب را برای تصدی نخست‌وزیری معرفی کردم و از وی خواستم کابینه‌ای منسجم و هماهنگ و متشکل از وزرای متخصص تشکیل دهد، امیدوارم که وی این کار را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهد چرا که در سایه شرایط دشوار لبنان، زمان اضافی نداریم.

از سوی دیگر، الحریری هم تاکید کرد که دولت باید از افراد تکنوکرات تشکیل شود؛ این بدین معنا نیست که افراد مذکور از «جریان المستقبل» یا حزب مشخصی باشد بلکه منظور این است که کابینه از افراد موفق، دارای شایستگی لازم و پاکدست برای بازسازی لبنان و تحقق اصلاحات مورد درخواست جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی پول باشد.

«جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد لبنان هم به خبرگزاری رویترز گفت که این جریان از مصطفی ادیب به عنوان نامزد نخست‌وزیری حمایت می کند، وی افزود که بر سر نامزدی ادیب که از سوی جریان المستقبل نامزد شده است، توافق حاصل شده است.

«محمد رعد»، رئیس فراکسیون وفاداری وابسته به حزب‌الله هم تصریح کرده که در رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل کابینه بر آمادگی کامل خود برای همکاری مثبت تاکید کرده و از همه خواسته تا برای تحقق اصلاحات و بازسازی بیروت و تثبیت امنیت و ثبات و نجات از بحران اقتصادی همکاری کنند.

رعد همچنین تصریح کرد که فراکسیون وفاداری به مقاومت موافقت آشکار خود را با ماموریت «مصطفی ادیب» برای تشکیل دولت لبنان به «میشل عون» رئیس جمهور لبنان اعلام کرده است.

دولت کوچک

به نظر می رسد که تکاپو و اهتمام داخلی برای حل معضل تشکیل دولت پیش از سفر «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه به بیروت در جریان است تا راه را به روی طرح نجات فرانسه که مشروط به انجام اصلاحات در نهادهای دولتی و مالی است، هموار کند.

در همین رابطه، منبعی آگاه از روند مذاکرات تشکیل دولت به العربی الجدید گفت که توافق پررنگی بر سر تشکیل دولت جدید و کوچک بدون اینکه شامل شمار زیادی از وزرا باشد، وجود دارد.

مصطفی ادیب از 2013 میلادی مسئولیت سفارت لبنان در آلمان را برعهده دارد، وی دارای مدرک دکترای حقوق و علوم سیاسی است و به عنوان مدرس حقوق بین‌الملل، قانون اساسی، جغرافیای سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه‌های مختلف لبنان و فرانسه تدریس کرده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا