خبر اولسیاسی

نخست‌وزیران لبنان از توافق طائف تاکنون

رئیس جمهوری لبنان امروز «مصطفی ادیب» را امور تشکیل دولت جدید این کشور کرد؛ ادیب چهره‌ای جدید در «باشگاه نخست‌وزیران لبنان» به شمار می رود.

میدل ایست نیوز: «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان امروز (31 اوت) «مصطفی ادیب» را امور تشکیل دولت جدید این کشور کرد؛ ادیب چهره‌ای جدید در «باشگاه نخست‌وزیران لبنان» به شمار می رود.

پیش از مصطفی ادیب و پس از توافق طائف که بنیان‌ و شالوده ساختار سیاسی لبنان را بعد از سال‌ها جنگ مشخص کرد، شخصیت‌های بسیاری از جمله «رفیق الحریری » که در سال 2005 میلادی ترور شد، ریاست دولت لبنان را برعهده داشته‌اند.

نخست‌وزیران لبنان از سال 1990 میلادی تاکنون چه کسانی بوده اند؟

مرحوم «عمر کرامی»، در دسامبر سال 1990 میلادی ریاست دولت لبنان را برعهده گرفت و دولت وی یک سال و 20 روز دوام آورد و بعد از وی «رشید الصلح» در ماه مه سال 1992 میلادی به مدت تنها 18 روز تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی جدید نخست وزیر لبنان شد.

پس از الصلح، رفیق الحریری در اکتبر سال 1992 میلادی عهده‌دار نخست‌وزیری لبنان شد و دولت وی نزدیک به 7 سال عمر کرد و با پایان یافتن ریاست جمهوری «الیاس الهراوی» و انتخاب «امیل لحود» به ریاست جمهوری، عمر دولت الحریری هم به پایان رسید.

در آغاز ریاست جمهوری لحود، «سلیم الحص»، از دسامبر سال 1998 میلادی به نخست‌وزیری رسید و ریاست وی بر دولت لبنان 2 سال تداوم یافت تا اینکه رفیق الحریری دوباره سکان دولت این کشور را به مدت 3 سال و 363 روز عهده‌دار شد.

در اکتبر سال 2004 میلادی مرحوم عمر کرامی مامور تشکیل کابینه شد اما در پی ترور رفیق الحریری در فوریه سال 2005 میلادی از تشکیل دولت جدید کناره‌گیری کرد.

در آوریل سال 2005 میلادی، «نجیب میقاتی»، مامور تشکیل کابینه شد و ماموریت اصلی وی برگزاری انتخابات پارلمانی بود.

در پی برگزاری انتخابات، «فواد السنیورة»، در ژوئیه سال 2005 میلادی مامور تشکیل کابینه شد و به مدت 4 سال و 112 روز سکان هدایت دولت لبنان را در دست داشت تا اینکه دوران ریاست جمهوری «امیل لحود» به پایان رسید و «میشل سلیمان» به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب شد.

در نوامبر سال 2009 میلادی، «سعد الحریری» ریاست دولت لبنان را برعهده گرفت و پس از یک سال و 217 روز، دولت وی در پی استعفای گروهی وزیران، سقوط کرد.

در ژوئن سال 2011 میلادی، نجیب میقاتی مجددا نخست وزیر لبنان شد و به مدت 3 سال تا زمان اعلام استعفا در این سمت باقی ماند.

در فوریه سال 2014 میلادی، «تمام سلام» به نخست‌وزیری لبنان رسید، در دوره نخست‌وزیری وی، لبنان شاهد خلا در پست ریاست جمهوری به مدت 2 بود تا اینکه پارلمان «میشل عون» را به رئیس جمهوری این کشور برگزید.

پس از انتخاب عون به ریاست جمهوری، سعد الحریری مجددا در دسامبر سال 2016 میلادی مامور تشکیل کابینه شد و دولت وی 2 سال و 145 روز دوام آورد.

در ژانویه سال 2019 میلادی الحریری دوباره مامور تشکیل کابینه شد اما پس از گذشت 271 روز و در پی اختلاف عمیق با جریان سیاسی میشل عون و اعتراضات مردمی فراگیر از تشکیل کابینه کناره‌گیری کرد.

در پی کناره‌گیری الحریری از تشکیل کابینه، «حسان دیاب»، در دسامبر سال 2019 میلادی به نخست‌وزیری لبنان انتخاب شد اما در پی انفجار ویرانگر بندر بیروت، وی از ریاست دولت لبنان استعفا داد.

پس از کناره‌گیری دیاب، «مصطفی ادیب»، امروز دوشنبه مامور تشکیل کابینه جدید لبنان شد، از مهمترین ماموریت‌های دولت وی، انجام اصلاحات مورد نظر جامعه جهانی و نهادهای مالی با هدف نجات لبنان از بحران اقتصادی و مالی نفسگیر کنونی است.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا