تلگرامخبر اولسیاسی

دیده بان حقوق بشر: نگرانی هایی از وضعیت سلامتی زندانیان برجسته در زندان‌های عربستان وجود دارد

سازمان دیده بان حقوق بشر با تاکید بر اینکه نگرانی هایی از وضعیت سلامتی زندانیان برجسته در عربستان وجود دارد، آزادی فوری آنها را خواستار شد.

میدل ایست نیوز: سازمان دیده بان حقوق بشر، امروز یکشنبه تاکید کرد که نگرانی های جدی در خصوص وضعیت سلامتی زندانیان برجسته در زندان های عربستان از جمله «لجین الهذلول»، «سلمان العودة» و «محمد بن نایف» وجود دارد.

این سازمان ضمن درخواست آزادی فوری همه زندانیانی که به صورت ناعادلانه بازداشت شده اند، در گزارشی فاش کرد که این زندانیان از ارتباط و تماس با نزدیکان و وکلای خود محرومند و ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلامتی آنها از مقامات عربستان خواست تا شرایط را برای سفر نمایندگانی از این سازمان به عربستان و مصاحبه با زندانیان فراهم آورند.

دیده بان حقوق بشر گفته است که از مارس 2020، مقامات عربستان، به علت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، دیدارهای شخصی با زندانیان در سراسر کشور ممنوع کرده اند اما فعالان سعودی و برخی منابع دیگر اظهار داشتند که مقامات عربستان بدون هیچ دلیلی، مخالفان و زندانیان را از ارتباط با بیرون از زندان منع کرده اند.

از طرفی «مایکل پیج»، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا این سازمان گفت: « به نظر می رسد مقامات عربستان قصد دارند از طریق محروم کردن برخی از زندانیان از صحبت با عزیزانشان و اطمینان خاطر از وضعیت سلامتی آنها، رنجشان را بیشتر کنند در حالی که باید به همه زندانیان اجازه داده شود تا با خانواده هایشان و جهان بیرون از سلولشان بدون هیچ محدودیتی ارتباط داشته باشند.

یکی از اعضای خانواده یکی از فعالان حقوق زن در عربستان گفت: «بیش از دو ماه گذشته اما هیچ تماس تلفنی از عضو خانواده شان که در بازداشت قرار دارد دریافت نکرده اند و این در حالی است که یکی از نزدیکان سلمان العوده نیز گفته که ارتباط وی با خانواده اش از ماه مه قطع شده است.»

سازمان دیده بان حقوق بشر به نقل از یکی از اعضای خانواده لجین الهذلول نوشته است که مقامات عربستان در 31 اوت به پدر و مادر وی اجازه دادند تا پس از نزدیک به 3 ماه با وی دیدار کنند.

این سازمان افزود وی از 6 روز گذشته تاکنون و پس از آنکه شنیده است سایر زندانیان می توانند با خانواده های خود ارتباط داشته باشند دست به اعتصاب غذا زده است.

مقامات عربستان این سه زندانی را نزدیک به دو سال گذشته و به صورت اجباری بازداشت کرده و آنها را از حقوق اساسی شان محروم می کند این در حالی است که بر اساس استانداردهای بین المللی زندانیان حق دارند با خانواده های خود ارتباط برقرار کنند.

دیده بان حقوق بشر تاکید کردند که مقامات عربستان باید فورا به ناظران مستقل بین المللی اجازه ورود به عربستان را دهند تا ضمن بازدید از زندان ها و بازداشتگاه ها، تحقیقاتی بی طرفانه در خصوص ادعایی مبنی بر شکنجه و فوت مشکوک در زمان بازداشت و دیدار خصوصی و منظم با زندانیان انجام دهند.

عربستان بسیاری از مدافعان حقوق زنان از جمله الهذلول را به اتهاماتی مرتبط با فعالیت های حقوقیشان بازداشت می کند و با وجود اینکه در مارس 2019 محاکمه شدند امسال و پس از گذشت یک سال هنوز هیچ رأیی در خصوصشان صادر نشده است.

سلمان العوده 63 ساله نیز در نیمه ماه سپتامبر 2017 به اتهاماتی در خصوص اظهارات سیاسی و مواضعش دستگیر شد.

در 6 مارس 2020 نیز مقامات عربستان برخی از شاهزادگان عربستان از جمله «احمد بن عبدالعزیز»، «محمد بن نایف»، «سعود بن عبدالعزیز» را بازداشت کردند.

گفتنی است «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در کوتایی سفید بر محمد بن نایف، پسرعموی خود در ژوئیه 2017 وی را از تمامی مناصبش عزل و در حصر خانگی قرار داد.

بن سلمان اما به محمد بن نایف اکتفا نکرد و پس از آن همه رقبای خود در قدرت را کنار زد و با متهم کردنشان به فساد تمام دارایی های آنها را مصادره کرد.

خشم فزاینده ای درون خاندان حاکم در عربستان در نتیجه سیاست های نادرست بن سلمان و در معرض خطر قرار دادن روابط خارجی عربستان به وجود آمده است افزون بر اینکه مردم نیز از بازداشت های مکرر فعالان حقوقی و تاجران و شاهزادگان عربستانی به خشم آمده اند.

برخی از شاهزادگان نظیر احمد بن عبدالعزیز علنا از سیاست های ولیعهد این کشور اعلام برائت کردند و برخی دیگر از شاهزادگان نظیر فرزندان ملک عبدالله بن عبدالعزیز به خارج از کشور فرار کردند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا