اقتصادیتلگرامخبر اول

تحرکات امارات برای ضربه زدن به سرمایه گذاری های ترکیه و قطر در مصر

برخی منابع مصری اعلام کردند که امارات تلاش می کند از طریق سرمایه گذاری های مشابه ترکیه و قطر در مصر، حضور خود در این کشور را تقویت و ضربه ای بر پیکره سرمایه گذاری های دو کشور در مصر وارد کند.

میدل ایست نیوز: برخی منابع مصری از تحرکات امارات در مصر برای ضربه زدن به سرمایه گذاری های ترکیه و باقی مانده سرمایه گذاری های قطر از طریق پروژه هایی عظیم برای رقابت در همان زمینه هایی که این دو کشور سرمایه گذاری کرده اند، خبر دادند.

بنا به گفته این منابع در گفت وگویی با العربی الجدید، برخی از طرف های رسمی اماراتی اخیرا با برخی از شرکت های تحقیقاتی برای جمع آوری اطلاعات اقتصادی از بخش هایی که ترکیه و قطر در آن سرمایه گذاری کرده اند با تمرکز بر سرمایه گذاری های آنکارا در مصر ارتباط گرفته اند.

این اقدام امارات با این هدف انجام می شود که گروه های جدیدی از این کشور را در دوره آتی وارد بازار مصر کند تا ضربه ای باشد بر پیکره اقتصاد ترکیه در مصر که حجم سرمایه گذاری های آن در مصر به 2.2 میلیارد دلار می رسد.

این منابع عنوان کردند که امارات اخیرا تحرکات برخی از تاجران ترکیه برای سرمایه گذاری در منطقه اقتصادی در کانال سوئز و همچنین منطقه ساحل شمالی مصر را رصد کرده و پس از آن مسئولانی در شرکت بین المللی بنادر دبی به سرعت تماس هایی با برخی از مسئولان مصری برقرار کردند که منجر به برگزاری نشست مشترک با رئیس منطقه اقتصادی کانال سوئز شد و دو طرف بر برخی پروژه های مشترک به توافق رسیدند؛ پروژه هایی که حضور امارات در مصر را تقویت و به سرمایه گذاری های آنکارا خسارت وارد می کند.

این منابع توضیح دادند که امارات تمایل و قصد دارد کنترل مدیریت بنادر مصر در دریای سرخ را به دست بگیرد علاوه بر اینکه از طریق هماهنگی با برخی از مسئولان در ارگان های حاکمیتی مصر باقیمانده پروژه های سرمایه گذاری قطر در مصر را نیمه کاره رها شود تا سرمایه گذاری های خود را جایگزین سرمایه گذاری های کشوری کند که خود و مصر بیش از 3 سال است رابطه خود را با آن قطع کرده اند.

منابع مذکور عنوان کردند این اقدامات امارات برای ضربه زدن به سرمایه گذاری های ترکیه در مصر به عنوان تنها ورودی تداوم روابط بین قاهره و آنکارا است که ممکن است به اصلاح روابط میان دو کشور منجر شود.

آنها اشاره کردند که هدف دیگر امارات، بدنام کردن اردوغان نزد تاجران ترکیه ای است؛ به این صورت که امارات سعی می کند نشان دهند سیاست های اردوغان، بحران هایی را برای اقتصاد ترکیه و تاجران این کشور به وجود آورده است با توجه به اینکه ترکیه با کشورهای قوی در منطقه نظیر عربستان، مصر و امارات دشمنی دارد.

گفته می شود اخیرا برخی از تاجران ترکیه سعی کردند به بخش انرژی در مصر و در سایه توجه مصر به این بخش وارد شوند به خصوص که شرکت های ترکیه ای پیش از این در این زمینه مهارت داشتند.

منابع مصری در ادامه گفتند که مصر در دوره آتی به سرمایه گذاری های خارجی نیاز دارد از این رو نمی تواند سرمایه گذاری های ترکیه را نپذیرد و این امر برخلاف تمایل امارات است بنابراین امارات اقداماتی را آغاز کرده تا بخش های تحت پوشش تاجران ترکیه ای را، خود پوشش دهد.

این منابع فاش کردند که مصر ترجیح می دهد ترکیه در این کشور سرمایه گذاری کند زیرا سرمایه گذاری های آن مبتنی بر پروژه های تولیدی و شراکت های واقعی است برخلاف بسیاری از سرمایه گذاری های امارات که بیشتر در زمینه فروش و آن هم در بخش املاک است.

روابط تجاری مصر و ترکیه به سال 1923 برمی گردد و 540 شرکت ترکیه ای در اتاق تجاری مصر ثبت شده است.

پیش از انقلاب «25 ژانویه» در سال 2011 در مصر نیز 200 شرکت ترکیه در بخش ساخت و ساز و عمران فعالیت می کردند.

گفتنی است «یحیی زکی»، رئیس منطقه اقتصادی کانال سوئز، چهارشنبه گذشته و «سهیل البنا»، مدیر عامل شرکت بین المللی بنادر دبی در منطقه خاورمیانه و آفریقا با یکدیگر دیدار کرده و به بررسی پروژه های توسعه ای در منطقه اقتصادی و آخرین تحولات عقد قرار داد بین طرفین برای ساخت و توسعه منطقه ویژه صنعتی در 10 کیلومتری منطقه «العین السخنه» و مراحل اجرایی آن بر اساس جدول زمانی مورد توافق طرفین پرداختند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا