تلگرامخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

چرایی افزایش تهدیدات علیه نیروهای امریکایی در عراق

برخی گروه های مسلح عراق بدون در نظر گرفتن طرح امریکا برای کاهش شمار نظامیان خود در عراق، نیروهای امریکایی حاضر در عراق را تهدید می کنند.

میدل ایست نیوز: با وجود اینکه امریکا اعلام کرده که نیروهای خود در عراق را کاهش خواهد داد و کاخ سفید نیز تاکید کرده که به زودی و برای بار دیگر تعداد نیروهای امریکایی در عراق کاهش می یابد و تعداد کل نیروهای نظامی امریکایی حاضر در عراق به تقریبا 2 هزار نفر خواهد رسید اما برخی گروه های مسلح در عراق همچنان به تهدید نیروهای امریکایی حاضر در عراق ادامه می دهند.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در شب پنجشنبه گفت که امریکا تعداد نیروهای خود در عراق را در مدت زمانی بسیار کوتاه به 2 هزار نظامی کاهش خواهد داد.

پیش از سخنان ترامپ نیز ژنرال «کنت مکنزی»، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا در خاورمیانه تاکید کرده بود که امریکا قصد دارد تعداد نیروهای امریکایی در عراق را به 3 هزار نفر برساند و این تصمیم را با توافق با دولت عراق اتخاذ کرده است.

اما اظهارات مقامات امریکایی در خصوص قصدشان برای کاهش تعداد نیروها در عراق نتوانست تهدیدها علیه حضور امریکا در عراق را متوقف کند.

در این میان برخی نمایندگان پارلمان عراق نیز تاکید کردند که مساله اخراج نیروهای امریکایی از عراق به اقتدار کشور و حاکمیت آن مربوط است.

در همین راستا، «کمال الحسناوی»، نائب رئیس گروه «الابدال»، تاکید کرد که عملیات های نظامی علیه نیروهای نظامی امریکایی ادامه دارد و تا زمان خروج کامل نیروهای امریکایی از عراق بر اساس مصوبه پارلمان عراق ادامه خواهد داشت.

وی اشاره کرد که با توجه به اینکه امریکا مساله خروج نیروهایش از عراق را جدی نگرفته و دولت عراق هم اهتمامی نسبت به اجرای مصوبه پارلمان ندارد احتمال افزایش عملیات های نظامی علیه امریکایی طی روزهای آتی وجود دارد.

برخی منابع نزدیک در گفت وگویی با «العربی الجدید» گفتند: «گروه های مسلح عراق با اشاره به مصوبه پارلمان عراق بر دولت برای تسریع در اخراج نیروهای امریکایی فشار می آورند.»

این منابع توضیح دادند که گروه های مسلح به وعده های امریکایی ها برای خروج نیروهایشان از عراق اعتمادی ندارند و تاکید کردند که این مساله را می توان از وجود دو پایگاه نظامی امریکایی در استان الانبار و اربیل فهمید.

از طرفی دیگر «محمد البلداوی»، عضو ائتلاف فتح گفت که مصوبه اخراج نیروهای نظامی خارجی مصوبه ای مستقل است که نمی توان از آن عقب نشست زیرا از اصول ثابت ملی به شمار می آید که موجب حفظ اقتدار کشور و حاکمیت آن است.

البلداوی اشاره کرد که اخراج نیروهای خارجی از کشور تصمیم همه ملت عراق است و این تصمیم از طریق نمایندگان همین ملت در پارلمان عراق اتخاذ شده و نمی توان عقب نشینی از آن را قبول کرد.

گفتنی است پارلمان عراق در ابتدای سال 2020 میلادی و پس از اقدام امریکا در به شهادت رساندن «ابو مهدی المهندس»، نائب رئیس الحشد الشعبی و سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران با تصویب مصوبه ای خواستار اخراج نیروهای نظامی امریکایی از عراق شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا