خبر اولسیاسی

العرب: «مصطفی ادیب» امروز کابینه جدید لبنان را معرفی می‌کند

یک منبع سیاسی لبنانی پیش‌بینی کرد که «مصطفی ادیب» امروز دوشنبه فهرست پیشنهادی اعضای کابینه خود را به «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان در کاخ بعبدا تحویل دهد.

میدل ایست نیوز: یک منبع سیاسی لبنانی پیش‌بینی کرد که «مصطفی ادیب»، نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه این کشور امروز دوشنبه فهرست پیشنهادی اعضای کابینه خود را به «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان در کاخ بعبدا تحویل دهد.

پایگاه خبری النشرة هم در خبری اعلام کرده است که مصطفی ادیب امروز ترکیب کابینه را در اختیار رئیس جمهوری لبنان قرار خواهد داد.

این منبع آگاه از تلاش‌ها و تحرکات برای تشکیل دولت جدید لبنان تاکید کرد ادیب در صورتی که با اعتراض رئیس جمهوری بر هر کدام از اسامی پیشنهادی مواجه شود، از تداوم تلاش‌ها برای تشکیل دولت معذرت خواهد خواست.

منبع مذکور تاکید کرد واژه «معذرت» که مصطفی ادیب که همچنان سفارت لبنان در برلین را عهده‌دار است، به معنای درخواست مدت زمان بیشتر برای تشکیل دولت نیست.

این منبع به نقل از سخن ادیب در مجلس خصوصی گفت:« وی نمی خواهد وارد این بازی شود» بازی که به معنای تلف کردن چند ماه در مذاکرات تشکیل کابینه است همانطور که برای سعد الحریری و تمام سلام اتفاق افتاد.

ادیب تاکنون اظهارات مطبوعاتی یا بیانیه خاصی صادر نکرده است اما منابع آگاه می گویند که وی خواهان ایجاد تغییرات فراگیر و جامع در مدیریت وزارتخانه‌هاست که از سالیان گذشته تنها به یک طائفه اختصاص داده شده است.

در دولت‌های که بعد از توافق طائف در لبنان تشکیل شده است، ایجاد نوعی توازن و کسب حمایت طوائف مسیحی و مسلمان و گروه‌های سیاسی مختلف این دو ضروری بوده است.

در همین رابطه، «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان چند روز پیش هنگامی که اصرار کرد وزیر دارایی در دولت جدید باید شیعی باشد، موانعی را در مسیر تشکیل کابینه ایجاد کرد، وی که رئیس جنبش شیعی امل است، اظهار داشت که این امر به مثابه ضمانتی به گروه‌های شیعی است که هر تصمیمی از دولت بدون امضای وزیر دارایی را نخواهند پذیرفت.

این موضع‌گیری بری موجب شد تا «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه با وی تماس بگیرد و تحریم‌های امریکا که اخیرا بر «علی حسن الخلیل»، دست راست بری اعمال شده است، را به وی گوشزد کند، الخلیل در دولت الحریری وزارت دارایی را برعهده داشت.

در همین رابطه، یک منبع سیاسی تصریح کرد که تماس تلفنی مکرون با بری به مثابه تذکر و گوشزد کردن این امر بوده است که تحریم‌ها می تواند بر شخصیت‌های شیعی نزدیک به وی، در صورت مانع‌تراشی در مسیر تشکیل دولت اعمال شود، بری پس از این تماس ناگهان از تصمیم خود برگشت و اعلام کرد که آماده همکاری با دولت جدید است حتی اگر به صورت مستقیم هیچ عضو جنبش امل در آن حضور نداشته باشد، همین موضع‌گیری را «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد لبنان هم داشت که از آمادگی خود برای باقی ماندن در خارج از دولت خبر داد، این در حالی است که وی پیشتر بر معرفی وزرای مسیحی اصرار می ورزید.

پایگاه خبری النشرة لبنان در گزارشی اعلام کرد آنکه دولت را می چیند و اسامی را برای مصطفی ادیب غربال می کند، «عزمی میقاتی» است و هماهنگ کننده ادیب با سعد حریری نخست وزیر اسبق لبنان است. همچنین گفته می‌شود که سعد حریری تلاش می‌کند «جو صدی» یک کارشناس مسائل مالی ارتودوکس مذهب را به سمت معاونت نخست وزیر انتخاب کند. وی یکی از وابستگان روبیر غانم نماینده فقید پارلمان لبنان و متمایل به جریان المستقبل است و از اسامی دیگر، جو عیسی الخوری است که یکی از مشاوران نجیب میقاتی نخست وزیر اسبق لبنان بوده است.

معمولا تشکیل یک دولت جدید در لبنان امری زمان‌بر و دشوار است. دشواری تشکیل این دولت به ساختار سیاسی پیچیده این کشور برمی‌گردد.

در لبنان، قدرت سیاسی بین سه اقلیت دینی و مذهبی موجود در این کشور تقسیم شده است. رئیس جمهور لبنان، طبق تصمیم برخاسته از ساختار سیاسی این کشور، یک شهروند مسیحی است. ریاست دولت را یک شهروند اهل سنت برعهده دارد و ریاست مجلس نیز در اختیار شیعیان لبنان است.

منبع
العربالنشرةالنشرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا