خبر اولسیاسی

داعش با 20 جناح نظامی خارج از عراق و سوریه به گسترش خود ادامه می دهد

گروه تروریستی داعش با وجود ریشه کن شدن در عراق و سوریه با 20 جناح نظامی در خارج از این دو کشور به فعالیت ها و گسترش خود ادامه می دهد.

میدل ایست نیوز: «کریستوفر میلر»، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم امریکا تاکید کرد که گروه تروریستی داعش با وجود ریشه کن شدن از سوریه و اعلام شکست آن در عراق و کشتن شدن سرکردگانش به گسترش خود در جهان ادامه می دهد.

میلر در جلسه نشست کمیسیون امنیت ملی در مجلس نمایندگان امریکا گفت: «با وجود این موفقیت ها، بارها داعش نشان داده که علی رغم خسارت های سنگینی که طی 6 سال گذشته متحمل شده می تواند توانایی خود را با تکیه بر فرماندهانی متخصص، باندهای مخفی گسترده و پس از کاهش فشارهای مبارزه با تروریسم بازیابد.»

وی افزود: «داعش ترورها و حملاتی را با استفاده از بمب های دست ساز و خمپاره در روندی ثابت در مناطق روستایی در شمال و مرکز عراق و شرق سوریه انجام می دهد که حمله به نظامیان عراقی در ماه مه و شهید و مجروح شدن تعدادی از آنها بخشی از حملات ثابت داعش بود.»

میلر در ادامه اشاره کرد که داعش موفقیت های خود را با ضبط فیلم ویدئویی برای تبلیغات ثبت کرده تا نشان دهد عناصر مسلحش با وجود ریشه کن شدن در مناطق تحت سیطره خود در سوریه و عراق هنوز به صورت سازمان یافته و فعال فعالیت می کنند.

این مسئول امریکایی تاکید کرد که داعش در حال حاضر تمرکز خود را بر روی آزادی هزاران تن از عناصر خود با خانواده هایشان را که در مراکزی در شمال شرق سوریه در بازداشت اند و هیچ روند بین المللی هماهنگ شده ای نیز برای بررسی وضعیتشان وجود ندارد، قرار داده است.

مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم امریکا تصریح کرد که شبکه جهانی داعش در خارج از سوریه و عراق، نزدیک به 20 گروه از جمله تعدادی شاخه نظامی و باند را شامل می شود.

وی در ادامه عنوان کرد که داعش نتایج متفاوتی را محقق می کند اما همانطور که حمله به نیجر نشان داد قوی ترین عملکرد را در آفریقا دارد.

به گفته میلر داعش سعی دارد عملیات های تروریستی در غرب هم داشته باشد اما اقدامات مبارزه با تروریسم مانع از تحقق این هدف داعش می شود.

دولت عراق در دسامبر 2017 و پس از 3 سال و نیم مبارزه با داعش که یک سوم مناطق در عراق را تحت کنترل خود درآورده بود، اعلام کرد که تمامی اراضی عراق را از گروه تروریستی داعش بازپس گرفته است.

در سال های گذشته داعش کنترل خود بر مناطقی از سوریه را نیز از دست داد اما هنوز و پس از کشته شدن «ابوبکر البغدادی»، سرکرده داعش و سایر عناصر برجسته این گروه تروریستی در اکتبر 2019 این گروه به سرکردگی «محمد سعید عبدالرحمن المولی» حملات جدیدی را انجام می دهد.

میلر درباره گروه تروریستی القاعده نیز اشاره کرد که کشته شدن بارزترین عناصر و فرماندهانش این گروه را ضعیف کرده اما همچنان فعال است.

این مسئول امریکایی بیان کرد که القاعده همچنان درصدد انجام عملیات تروریستی در امریکا و اروپاست و گروه های تابع آن در یمن و آفریقا توانایی حملات تروریستی را دارند اما توانایی های آن در هند و پاکستان به شکل قابل توجه ای ضعیف شده است.

به گفته میلر القاعده در افغانستان نیز حضور دارد اما شمار چند ده نفری این گروه بیش از انجام عملیات تروریسی به زنده ماندشان فکر می کنند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا