خبر اولسیاسی

مهم‌ترین موارد اختلاف میان روسیه و ترکیه برسر ادلب

علیرغم توافق مسکو میان روسیه و ترکیه، تنش‌های نظامی در ادلب میان نیروهای سوری و گروه‌های مخالف ادامه دارد.

میدل ایست نیوز: نیروهای ارتش سوریه و گروه‌های مخالف مسلح در ادلب واقع در شمال غرب این کشور امروز شنبه به تبادل حملات توپخانه‌ای علیه یکدیگر اقدام کردند، این در حالی است که منابع خبری گزارش داده‌اند که روسیه و ترکیه در دستیابی به راه‌حلی در رابطه با موارد اختلافی درباره ادلب ناکام مانده‌اند.

در همین رابطه، منبعی آگاه در ادلب در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: نیروهای نظام سوریه بامداد امروز دست به حملات توپخانه‌ای علیه بخش‌ها و روستاهای کنصفره، فلیفل، سفوهن و بینین در حومه جنوبی ادلب زدند که واکنش متقابل گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه را به دنبال داشت که مواضع نیروهای سوری در شهرهای معره‌النعمان، حزارین، کفرنبل و حنتوتین در جنوب ادلب را هدف قرار دادند.

در این میان، مرکز پژوهش‌های راهبردی سوریه موسوم به «جسور» در مطلبی به بیان مهم‌ترین موارد اختلاف میان سوریه و ترکیه در سوریه پرداخت و افزود: ترکیه تمایل دارد تا سرنوشت مناطقی که نیروهای سوری و روسی در اواخر سال 2019 میلادی و اوایل سال جاری در آن نفوذ کردند، روشن شود همچنین آنکارا علاقه‌مند است که این مناطق تحت حفاظت مشترک ترکیه و روسیه به دور از نظام سوریه باشد که مسکو با این امر مخالف است.

اما مورد دوم به گفته مرکز جسور به دو جاده بین‌المللی M-4 و M-5 باز می‌گردد که ترکیه نمی خواهد طبق خواست روسیه آن را بازگشایی کند بلکه خواهان آن است که درباره ادلب و مناطق مجاور آن به توافقی جامع و ایمن دست یابد، این در حالی است که روسیه نمی خواهد مذاکره‌ای درباره M-5 انجام دهد بلکه خواهان گشودن جاده بین‌المللی است که دو استان حلب و لاذقیه را به هم پیوند می‌دهد.

به گفته این مرکز پژوهشی، اختلافاتی میان دو طرف درباره سرنوشت شرق فرات و تفاهمات مشترک درباره آن و لزوم دور کردن سازمان‌های کُرد از مرزهای ترکیه و نگرانی آنکارا از دیدارها و نشست‌های روسیه با نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به قسد وجود دارد.

روسیه همچنین تلاش می‌کند تا حضور نظامی ترکیه را از طریق اقناع آنکارا به کاهش مراکز ایست و بازرسی و تجهیزات سنگین در ادلب سامان بخشد اما مورد موافقت ترکیه واقع نشده است همچنین آنکارا و مسکو خواهان تحویل کنترل منبج و تل رفعت از نیروهای کُرد به گروه‌های مخالف سوریه در راستای اجرای تعهدات سابق روسیه هستند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا