اقتصادیخبر اول

جنجال در عراق بر سر عمق بندر بزرگ فاو/ وزیر حمل و نقل: عمق بندر فاو 19 متر خواهد بود نه 14 متر

 در پی جنجال شدیدی که طی روزهای اخیر درباره عمق بندر بزرگ فاو عراق درگرفت، مدیر پروژه این بندر در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

میدل ایست نیوز:  در پی جنجال شدیدی که طی روزهای اخیر درباره عمق بندر بزرگ فاو عراق درگرفت، مدیر پروژه این بندر در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

اخیرا در شبکه های اجتماعی عراقی بحث های گسترده ای درگرفت که عراق عمق این بندر را 14 متر کرده و این بدان معناست که این بندر فقط میزبان کشتی های متوسط و کوچک خواهد بود.

آنها تأکید کردند که در آغاز قرار بوده عمق بندر 19 متر باشد که امکان پهلو گرفتن کشتی های بزرگ را فراهم می کند اما عراق تحت فشارهای بین المللی راضی شده که عمق بندر را 14 متر کند.

این موج در شبکه های اجتماعی طبعا با خائن شمردن مقامات عراقی و مسئولان این پروژه و متهم کردن آنها به سرسپردگی به خارج همراه بود.

در پی این انتقادات ناصر الشبلی، وزیر حمل و نقل عراق، تأکید کرد که از آغاز قرار بوده که عمق این بندر 19 متر باشد و این تصمیم هیچ تغییری نکرده است.

«اسعد عبدالرحیم»، مدیر پروژه بندر بزرگ فاو، نیز در گفت وگو با نشریه رسمی «الصباح» تأکید کرد که آنچه در شبکه های اجتماعی در این باره مطرح شده بی اساس است و افزود که اساسا کار در پروژه هایی به این عظمت براساس طرح تفصیلی از پیش تصویب شده انجام می شود و این طور نیست که در وسط کار تصمیمات عوض شود.

با این همه «مضر خزعل السلمان»، نماینده مجلس عراق، گفت که شرکت ایتالیایی پیمانکار این پروژه با توجه به هزینه بالای دستگاه های حفاری 19 متر، تصمیم گرفته که از دستگاه های حفاری 14 متری استفاده کند.

به گفته السلمان، بندر فاو قرار است 90 سکو داشته باشد که در حال حاضر 5 سکوی آن به صورت 14 متری حفاری می شود و سکوهای دیگر را می توان 19 متری حفاری کرد.

پروژه عظیم بندر بزرگ فاو از پروژه راهبردی در عراق است که به علت طولانی شدن اجرای آن همواره  موجب بحث های بسیار شده است.

چندی پیش «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، تأکید کرد که برخی به مدت 17 سال از این بندر برای پر کردن جیب خود استفاده می کردند.

بندر بزرگ فاو تنها بندر دریایی عراق خواهد بود که هزینه آن 4.6 میلیارد یورو برآورد شده و با ظرفیت 99 میلیون تن در سال طراحی شده و  قرار است دهمین بندر بزرگ جهان باشد.

اخیرا موج شکن بندر بزرگ فاو به عنوان طولانی ترین موج شکن جهان در مجموعه گینس ثبت شد.

این موج شکن که طول آن 14.5 کیلومتر است باعث می شود که کشتی های پهلوگرفته در این بندر دربرابر موج ها در امان باشند و همچنین مسیر رسیدن کشتی ها به بندر را که  قرار است در سال 2024 ساخت آن به پایان برسد تسهیل کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا