خبر اولسیاسی

بلندپروازی‌های ولیعهد سعودی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در راستای تقابل با ایران

روزنامه امریکایی واشنگتن اگزمینر در گزارشی به تلاش‌های ولیعهد سعودی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای برای تقابل با ایران پرداخت.

میدل ایست نیوز: پس از انتقاد تند پادشاه عربستان از ایران در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل که حل و فصل مسالمت‌آمیز با این کشور را «حماقت» توصیف و بر جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کرده بود، روزنامه واشنگتن اگزمینر از ابعاد جدید تلاش‌های هسته‌ای ریاض خبر داد.

این روزنامه امریکایی در ادامه نوشت: سخنان ملک سلمان به مثابه هشداری روشن بود که در صورت عدم ایجاد محدودیت کارساز در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران، ریاض هم برنامه هسته‌ای خود را توسعه خواهد داد.

واشنگتن اگزمینر نوشت: منشا این سخنان تند و تیز، «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی بوده است که پیشتر تاکید کرده بود تلاش‌های مجدانه برای تقابل با ایران یکی از اصول اساسی سیاست خارجی‌اش خواهد بود.

به نوشته این روزنامه، ولیعهد سعودی، دانشمندان هسته‌ای چین را در توسعه برنامه هسته‌ای عربستان مشارکت داده است، اقدامی که بیانگر بروز تحول در راهبرد سنتی برنامه هسته‌ای ریاض در تکیه بر پاکستان برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و تجربیات فنی است.

واشنگتن اگزمینر در ادامه درباره تلاش‌های محمد بن سلمان برای دستیابی به سلاح هسته‌ای به عنوان حاکم بلامنازع عربستان نوشت: توان تولید سلاح هسته‌ای در کوتاه مدت برای بن سلمان امری بسیار حائز اهمیت است چرا که نگرانی امنیتی ناشی از اختلاف ایدئولوژیک با ایران را کاهش می‌دهد.

این روزنامه امریکایی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد توازن تکنولوژیک میان ریاض و تهران، درباره علت این امر تصریح کرد: شاهزاده بن سلمان به عنوان پاسدار کعبه و رهبر اندیشه اسلام سیاسی سنی به ایران شیعه‌مذهب به چشم رقیب و دشمن اصلی نگاه می کند.

واشنگتن اگزمینر افزود: به نظر بن سلمان، ایدئولوژی تاریخی و امنیت نوین عربستان با برنامه هسته‌ای همخوانی دارد تا مانع از این نگاه شود که عربستان ضعیف‌تر از ایران است.

این روزنامه در پایان اظهار داشت: آنانی که گمان می‌کنند سخنان ملک سلمان صرفا یک سخنرانی عادی بود، در سال‌های پیش رو غافلگیر خواهند شد.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا