خبر اولسیاسی

«مسعود بارزانی» در سومین سالروز همه‌پرسی جدایی‌طلبانه: ما سر فرود نمی‌آوریم

رئیس حزب دموکرات اقلیم کردستان با انتشار پیامی به سومین سا‌لروز همه‌پرسی جدایی‌طلبانه اقلیم از عراق واکنش نشان داد.

میدل ایست نیوز:«مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات اقلیم کردستان با انتشار پیامی به سومین سالروز همه‌پرسی جدایی‌طبانه اقلیم از عراق واکنش نشان داد.

بارزانی با انتشار توئیتی کوتاه در واکنش به همه‌پرسی مذکور نوشت: ما سر فرود نمی‌آوریم.

در همین رابطه، «مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان هم با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: امروز با تمام افتحار سال‌روز همه‌پرسی استقلال را گرامی می‌داریم، همه‌پرسی که بیانگر اراده مردم کردستان در دستیابی به آزادی و امید به احقاق حق و تحقق آرمان‌های مشروعش به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز و دموکراتیک بود.

اقلیم کردستان عراق در 25 سپتامبر سال 2017 میلادی به رهبری و ایده مسعود بارزانی، رئیس وقت اقلیم همه‌پرسی جدایی از عراق را برگزار کرد، اقدامی که با واکنش تند مقامات عراقی و کشورهای همسایه رو به رو شد.

بغداد در پی برگزاری این رفراندم همه پروازها به فرودگاه‌های اقلیم کردستان را ممنوع اعلام کرد و با گسیل نیروهای خود، کنترل مناطق مورد مناقشه را به دست گرفت، اقداماتی که افزون بر عدم استقبال جهانی منجر به عقب‌نشینی اربیل از خواسته خود شد.

اقلیم کردستان عراق از سال ۱۹۹۱ در زمینه های مختلف از دولت مرکزی عراق مستقل بوده است. این منطقه خود مختار دارای دولت و پارلمان محلی با اختیارات وسیع است.

این منطقه از حقوق فرهنگی بسیاری نیز برخوردار است. زبان کردی زبان اصلی اقلیم کردستان عراق است. تمام اداره های دولتی از جمله مدارس با زبان کردی تعامل می کنند. رسانه های مختلف به زبان کردی در این منطقه فعال هستند و حقوق فرهنگی دیگری همچون اعیاد رسمی و غیره نیز در این منطقه به رسمیت شناخته شده است.

علاوه بر آن، سیستم قضایی این منطقه از بغداد مستقل است. اقلیم کردستان همچنین دارای سیاست گمرکی و حتی مهاجرتی مستقل است.

در زمینه نظامی و امنیتی نیز اقلیم کردستان از استقلال قابل توجهی برخوردار است. نیروهای نظامی-امنیتی کردستان همچون، پیشمرگه و آسایش تقریبا هیچ گونه ارتباطی با دولت مرکزی عراق ندارند و از لحاظ فرماندهی و اداری کاملا تحت نظر فرماندهان خود در اقلیم هستند.

در حوزه اقتصادی هم اقلیم کردستان تقریبا با استقلال‌عمل رفتار می‌کند به طوری که برای سال‌ها اقلیم کردستان به صورت یکجانبه با شرکت های نفتی مختلف جهت اکتشاف، استخراج و صادرات نفتی همکاری کرده است. در حال حاضر اقلیم کردستان نفت خود را از طریق خط لوله نفتی به بندر جیهان در ترکیه و از آنجا به مناطق مختلف جهان صادر می کند.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا