خبر اولسیاسی

پارلمان عراق امروز اختلافات بر سر حوزه های انتخابیه در استان ها را برطرف می کند

تکمیل قانون انتخابات یکی از مهم ترین گام ها قبل از برگزاری انتخابات پیش از موعد محسوب می شود که قرار است امروز و در جلسه ویژه پارلمان انجام شود.

میدل ایست نیوز: پارلمان عراق امروز شنبه در جلسه ای ویژه برای بررسی فرم نهایی حوزه های انتخابیه استان ها، این قانون را تصویب و پس از تکمیل به «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق ارسال می کند تا وی نیز با آن توافق کند.

تکمیل قانون انتخابات یکی از مهم ترین گام ها قبل از برگزاری انتخابات پیش از موعد محسوب می شود؛ انتخاباتی که قرار است در ششم ژوئیه 2021 برگزار شود.

تا امروز صبح پارلمان عراق اعلام نکرد که فرم نهایی حوزه های انتخابیه به چه صورت خواهد بود اما بر اساس برخی مستندات فاش شده، هر استان به برخی از حوزه های انتخابیه با اختصاص 4 کرسی در پارلمان به هر حوزه تقسیم خواهد شد.

«یونادم کونا»، از نمایندگان پارلمان عراق گفت که سازوکار جدید پارلمان عراق برای حوزه های انتخابیه، حوزه های میانی است که بهترین و راحت ترین گزینه به شمار می رود.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی اشاره کرد که حوزه های انتخابیه کوچک نمی تواند سهم زنان را تضمین کند اما حوزه های انتخابیه با 4 کرسی و بیشتر این سهم را تضمین می کند و از هر 4 کرسی یک کرسی به زنان اختصاص داده می شود.

کونا با اشاره به اینکه امروز و در جلسه پارلمان اختلافات بر سر حوزه های انتخابیه برطرف می شود تاکید کرد که برخی از نمایندگان اصرار دارند هر استان یک حوزه انتخابیه باشد در حالی که برخی نیز قائل به وجود حوزه های انتخابیه متعدد، و برخی دیگر خواستار حوزه های انتخابیه میانه هستند.

از طرفی دیگر «عبدالکریم عبطان»، سخنگوی جبهه الانقاذ و التنمیه(جبهه نجات و توسعه)، تاکید کرد که از لیست تقسیم حوزه های انتخابیه مطلع شده و بیان کرد هنوز این لیست نهایی نشده بلکه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی تقسیم حوزه های انتخابیه را نگران کننده خواند و گفت که بر اساس خواسته مردم حوزه های انتخابیه باید بر اساس شهرها باشد اما به نظر می رسد قرار است بر اساس منافع تقسیم شود.

عبطان ضمن تاکید بر لزوم بازبینی و عدم تعجیل در تقسیم حوزه های انتخابیه، خواستار سیستم بایومتری رای گیری در انتخابات آتی برای جلوگیری از تقلب و دستکاری در انتخابات شد.

وی خواستار مشخص شدن حوزه های انتخاباتی و توزیع کرسی های پارلمان با توجه به درصد جمعیت شد که نشانگر امکان ادغام یک شهر با همسایه دیگر از نظر جغرافیایی در غیاب تعداد کافی از ساکنان برای به دست آوردن کرسی مجلس نمایندگان است.

عضو سابق پارلمان عراق احتمال داد که تقسیم حوزه های انتخابیه بر اساس آنچه فاش شده اوضاع را وخیم تر کند و از فراکسیون های سیاسی و نمایندگان پارلمان خواست منافع ملی و مردم را در نظر بگیرند.

پایان سال گذشته، پارلمان عراق قانون جدید انتخابات را در پاسخ به مطالبه مردم و بر اساس هر استان چند حوزه انتخابیه تصویب کرد اما هنوز و به علت اختلافات سیاسی پیوست این قانون مربوط به سازوکار چگونگی تقسیم حوزه های انتخابیه در استان های آماده و تصویب نشده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا