خبر اولسیاسی

وزیر انرژی اسرائیل؛ رئیس هیئت مذاکره کننده با لبنان درباره اختلافات مرزی

یک مقام  اسرائیلی خبر داد که مذاکرات اسرائیل و لبنان درباره حل اختلافات مرزی آبی ماه آینده آغاز می شود.

میدل ایست نیوز: یک مقام  اسرائیلی خبر داد که مذاکرات اسرائیل و لبنان درباره حل اختلافات مرزی آبی ماه آینده آغاز می شود.

به گزارش «النهار»، ریاست هیئت اسرائیلی در این مذاکرات را که با وساطت امریکا و احتمالا از طریق ویدئوکنفرانس به صورت سه جانبه با لبنان و امریکا انجام می شود «یووال شتاینتز»، وزیر انرژی اسرائیل، بر عهده خواهد داشت.

این مقام تأکید کرده که به موجب پروتکل ها نمی خواهد نامش فاش شود.

لبنان تا کنون به این خبر واکنشی نشان نداده است.

لبنان و اسرائیل بر سر 860 کیلومتر مربع در دریای مدیترانه که دربردارنده گاز است با یکدیگر اختلاف دارند و از چند سال پیش با وساطت امریکا مذاکراتی را برای حل این اختلاف آغاز کرده اند.

پرونده این مذاکرات را «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، مدیریت می کرده است.

پیش از این نشریه «الاخبار»، وابسته به حزب الله لبنان، به نقل از پایگاه اسرائیلی «واللا» خبر داده بود که هدف دولت ترامپ آغاز مذاکرات مستقیم میان لبنان و اسرائیل پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکاست که در صورت تحقق می تواند «دستاوردی بسیار مهم» برای دونالد ترامپ شمرده شود، زیرا به جز پرونده تعیین مرزهای آبی که به صورت غیر مستقیم و با واسطه امریکا انجام می شد، لبنان و اسرائیل 30 سال است که هیچ مذاکره ای نداشته اند.

این گزارش افزوده که امریکا شرایط کنونی لبنان به لحاظ اقتصادی و پیامدهای انفجار بندر بیروت و فشار افکار عمومی برای حل مشکلات را فرصتی مناسب برای تلاش در این مسیر می داند.

براساس این گزارش «دیوید شینکر» در سفری به اسرائیل در دیدار با «یوول شتاینتز»، وزیر انرژی اسرائیل که مسئول مذاکرات مرزهای دریایی با لبنان است، و نیز با «گبی اشکنازی»، وزیر امور خارجه اسرائیل، دیدار کرده است.

شینکر دو هفته پیش نیز در سفر به بیروت به برخی مقامات لبنان و فعالان مدنی این کشور دیدار کرد و سپس نتایج این دیدارها را با مقامات اسرائیلی در میان گذاشت و پیش نویس سند آغاز مذاکرات مستقیم با لبنان را نیز تحویل مقامات اسرائیلی داد.

این گزارش افزوده که برداشت کلی در اسرائیل این است که طرف لبنان آماده نرمش برای آغاز مذاکرات با اسرائیل است.

یک مقام اسرائیلی گفت که «لبنانی ها به این نتیجه رسیده اند که وقت حل مشکلات فرا رسیده است» و افزود که «اسرائیل آماده آغاز مذاکرات جدی است و امیدوار است که این مذاکرات در سال 2020 آغاز شود».

پیش از این لبنان مذاکراتی غیر مستقیم را با اسرائیل برای تعیین مرزهای آبی با هدف تعیین تکلیف ذخایر گازی دریای مدیترانه آغاز کرده بود.

رئیس جمهوری لبنان در مصاحبه تلویزیونی با شبکه بی اف ام در پاسخ به سوالی درباره آمادگی لبنان برای عادی سازی روابط با اسرائیل پاسخ داد: «ما مشکلاتی با اسرائیل داریم که ابتدا باید آنها را حل کنیم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا