خبر اولسیاسی

«قیس الخزعلی»: حمله به سفارت امریکا در مقطع کنونی به صلاح نیست/تحقیقات درباره حملات به هیات‌های دیپلماتیک به سود امریکاست

دبیرکل عصائب اهل حق عراق با صدور بیانیه‌ای به حملات علیه هیات‌های دیپلماتیک واکنش نشان داد.

میدل ایست نیوز: «قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل حق عراق با صدور بیانیه‌ای به حملات علیه هیات‌های دیپلماتیک واکنش نشان داد.

الخزعلی با بیان اینکه در مرحله اخیر جار و جنجال درخصوص موضوع حمله به هیات‌های دیپلماتیک و مراکز فرهنگی افزایش یافته است، موضع خود را در قالب نکاتی مشخص بیان می‌کنیم:

نخست اینکه موضوعی به اسم حمله به هیات‌های دیپلماتیک یا مراکز فرهنگی در عراق وجود ندارد بلکه موضوعی که هست، مشخصا حمله به سفارت ایالات متحده امریکاست که دلایل آن هم روشن و مشخص است اما دیگر هیات‌های دیپلماتیک به صورت طبیعی به فعالیت خود مشغول است و احدی هم بدان تعدی نمی کند.

الخزعلی در ادامه افزود: سفارت مذکور سفارت یک کشور دوست نیست بلکه سفارت کشور اشغال‌کننده عراق است چرا که دولت امریکا از اجرای تصمیم ملت، پارلمان و دولت عراق سرباز می زند.

دبیرکل عصائب اهل حق تصریح کرد: نظامیان بسیار به همراه تسلیحات متوسط و سنگین فراوانی که در سفارتخانه امریکا وجود دارد، این سفارتخانه را به مثابه پایگاه یا پادگانی نظامی درآورده است که می‌توان از آن در تهدید گروه‌های سیاسی استفاده کرد همچنین حضور این نیروها و تسلیحات سنگین امنیت بغداد را با خطر مواجه می‌کند.

وی اظهار داشت: نفش جاسوسی این سفارتخانه با این تعداد پرشمار کارمندان از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی امریکا که در هیچ کشور دیگری سابقه ندارد، همچنین عملیات جذب نیرو که این سفارتخانه از طریق دیدارهای مستقیم با فرماندهان دستگاه‌های امنیتی و افسران بلندپایه امنیتی و دفاعی، همه اینها این مساله را که سفارتخانه مذکور تنها برای اقدامات دیپلماتیک باشد، محل تردید جدی قرار می دهد.

الخزعلی ادامه داد: نقش تخریبی این سفارتخانه در رابطه با فرهنگ، ارزش‌ها و آداب و رسوم اصیل عراقی در رابطه با جامعه، خانواده و به ویژه جوانان عراق خطری به مراتب بیشتر از خطر نظامی، امنیتی و جاسوسی این سفارتخانه است، در همین رابطه، سفارتخانه امریکا به اقداماتی نظیر ترویج بی‌بندباری و فساد ناهنجاری‌های جنسی و غیره دست می زند که اعتبار این سفارتخانه از لحاظ دیپلماتیک را مورد تردید قرار می دهد.

وی گفت: با همه این ملاحظات مهم ما مصلحت نمی بینیم که اکنون سفارت امریکا را هدف قرار دهیم نه بخاطر اینکه یک هئیت دیپلماتیک مانند سایر هیئت های دیپلماتیک است بلکه به این علت که ممکن است هدف قرار دادن سفارت در حال حاضر مورد سوء استفاده رسانه ای قرار بگیرد و به اقتدار و حاکمیت کشور آسیب بزند علاوه بر اینکه جنگ با دشمن اشغالگر راه های دیگری نیز دارد که اکنون نیاز به استفاده از گزینه هدف قرار دادن سفارت نیست.

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق افزود: ما معتقدیم تشکیل کمیته تحقیقات برای بررسی علنی و رسمی طرف‌هایی که سفارت را هدف قرار می دهند به نفع منافع ملی نیست و خروج نیروهای اشغالگر از عراق را به تعجیل نمی اندازد بلکه ممکن است این اقدام به نفع امریکا باشد چرا که اطمینان خاطر پیدا می کند و دوباره به ایفای نقش تخریبی و جاسوسی خود در سیستم امنیتی و فرهنگی عراق ادامه می دهد.

وی همچنین اظهار داشت که تحقیقات برای شناسایی عاملان هدف قرار دادن سفارت اگر توسط برخی طرف‌ها و شخصیت های معروف انجام شود مشکلی ندارد تا عامل اصلی این حملات مشخص شده و اگر از یکی از گروه های مقاومت بود تنبیه و اگر از طرف های دیگری که قصد برهم زدن اوضاع را دارند بود به صورت علنی فاش شود.

به گفته الخزعلی مسائل مهمتری از بحث هدف قرار دادن سفارت امریکا وجود دارد که آسیب بیشتری به اقتدار و حاکمیت کشور می زند و باید بر سر آنها و برای مشخص شدن نتایجش تمرکز بیشتری شود که در رأس آن ترور فرماندهان پیروزی یعنی شهید ابومهدی المهندس و شهید سلیمانی و همراهان آنها و شهدای الحشد الشعبی است که نیروهای امریکایی متجاوز به مرزهای سوریه آنها را ترور کردند.

وی حملات اسرائیل به اردوگاه ها و مخازن الحشد الشعبی و همچنین بی گناهانی که در تظاهرات اخیر از جمله تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی به خصوص شهید مظلوم «وسام العلیاوی» و همراهان وی در الحشد الشعبی که در تظاهرات به شهادت رسیدند را هم مسائلی مهم تر از هدف قرار دادن سفارت امریکا عنوان کرد.

الخزعلی مجددا از همه طرف های مرتبط خواست تا به وظیفه خود در صیانت از الحشد الشعبی قوی، مستقل و به دور از دسته بندی های سیاسی، وابستگی های حزبی و قانون گذاری و اجرای قوانین لازم برای ساماندهی آن و جلوگیری از تعرضاتی که به اسم آن انجام می شود عمل کنند زیرا الحشد الشعبی مهم ترین سوپاپ اطمینان در دفاع از عراق و ملت عراق و تضمین امنیت و آینده آن است.

وی در پایان برای انجام هر مسئولیتی که در چارچوب مسئولیت شرعی و ملی باشد اعلام آمادگی کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا