سرخط خبرهاسیاسی

هشدار «نوری المالکی» درباره «تدارکات جاری برای راه انداختن نزاعی سخت در مناطق جنوبی و مرکزی عراق»

رئیس ائتلاف دولت قانون با هشدار نسبت به تدارک نزاعی سخت در مرکز و جنوب عراق از همه نیروهای سیاسی و اجتماعی عراق خواست که با جدیت برای کاهش تنش در عراق بکوشند.

میدل ایست نیوز: «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون با هشدار نسبت به تدارک نزاعی سخت در مرکز و جنوب عراق از همه نیروهای سیاسی و اجتماعی عراق خواست که با جدیت برای کاهش تنش در عراق بکوشند.

المالکی در بیانیه ای که امروز (چهارشنبه 30 سپتامبر) منتشر کرد تأکید کرد که در شرایط سختی که عراق و منطقه دچار آن شده و بحران های سیاسی و اقتصادی و مالی و بهداشتی آن را فراگرفته لازم است که با جدیت برای تقویت جبهه داخلی و دست در دست هم نهادن همگان دربرابر بحران ها و بازگرداندن کشور به مسیر درست و گذار از چالش ها تلاش کنیم.

او افزوده که نیروهای خیرخواه و شایسته از هیچ تلاشی برای نزدیک کردن دیدگاه های نیروهای سیاسی و جریان های مختلف کشور با هدف عبور از بحران فروگزار نکرده اند و مرجعیت عالی شیعه نیز در این باره بیشترین نقش را در هشدار دادن نسبت به خطرات و ضرورت توجه به منافع ملت و دفاع از حاکمیت و استقلال کشور داشته و بسیاری از نیروهای مردمی و اجتماعی نیز در این مسیر کمک کرده اند.

المالکی تأکید کرده که به همین نیروهای خیرخواه می پیوندد و از همه تشکل ها و نیروهای سیاسی می خواهد که با نگاه دقیق به مرحله حساس کنونی کشور توجه کنند که ادامه وضع بحران  بسیار پرمخاطره خواهد بود.

او از همه فعالان سیاسی با همه رویکردهای ملی شان و همه کارکنان در دوایر سیاسی و اجتماعی خواسته که برای نزدیک کردن دیدگاه ها تلاش کنند و منافع عراق را بر هر منفعت دیگری ترجیح دهند و از سقف مطالبات خود کوتاه بیایند و در نقطه میانه به هم نزدیک شوند تا براساس قاعده «عقب نشینی همگانی با هدف منفعت همگانی» همه بتوانند در کنار هم فعالیت کنند.

نوری المالکی همچنین خواستار آن شده که نیروهای ملی و سیاسی گفت وگوی داخلی جدی و مسئولانه ای را به دور از هر گونه دخالت خارجی آغاز کنند تا گره هایی را که مانع از ثبات در عراق می شود باز کنند و با همکاری دولت شرایط لازم برای اجرای انتخابات پیش از موعدی که آغازگر عهد تازه ای در عراق خواهد بود را فراهم سازند.

وی از حوزه های علمیه و دانشگاه ها و قبایل و عشایر و فعالان اجتماعی و فعالان تظاهرات و نهادهای مدنی نیز خواسته که عنصری مؤثر برای یافتن راه های مناسب جهت پایان دادن به پراکندگی ها و چنددستگی ها و دستیابی به روش مناسب تعامل سازنده همه نیروها با هدف تأمین حقوق همه طیف های ملت عراق به صورتی عادلانه باشند و بدانند که «عراق جز ملتش کسی را ندارد».

او تنها راه حل بحران داخلی عراق را افزایش اعتماد متقابل و گسترش فرهنگ گفت وگو و رسیدن به فضاهای مشترک و مواضع متحد قابل قبول دانسته و افزوده که همه مردم عراق امروز ضرورت بازیابی اقتدار حکومت و حل مشکلات به خصوص میان استان ها و اقلیم کردستان و دولت مرکزی از راه های قانونی را حس می کنند و به این نکته آگاه اند که ملت عراق با همه تنوعشان در حقوق و مسئولیت ها برابرند.

المالکی تأکید کرد که قلب بزرگ عراق پذیرای همه فرزندانش است و باید فرزندان عراق بیاموزند که پذیرای یکدیگر باشند تا آینده ای درخور ملت بسازند.

او افزود که منافع ملی عراق ایجاب می کند که کشور به ثبات و امنیت و تلاش جدی در راه ساخت ملت و میهن و حفظ حقوق و حاکمیت ارضی و تقویت روابط با کشورهای همسایه و همه کشورهای صلح طلب جهان براساس منافع مشترک و عدم دخالت در امور داخلی برسد.

رئیس ائتلاف دولت قانون از دولت و مجلس و احزاب و عشایر و توده های مردم و جوانان عراق خواسته که به خطر آنچه در داخل و خارج عراق می گذرد و تدارکات جاری برای راه انداختن نزاعی سخت در مناطق جنوبی و مرکزی عراق و سپس کشیدن آن به دیگر نقاط و میان طیف های ملت عراق با هدف از هم پاشیدن ساختار جامعه عراق و موجودیت این کشور آگاه باشند.

منبع
صفحه فیسبوک نوری المالکی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا