خبر اولسیاسی

سه چهره احتمالی ولیعهدی جدید کویت چه کسانی هستند؟

برادر کوچک و برادر زاده امیر فعلی کویت و فرزند بزرگ امیر فقید کویت از چهره های برجسته و احتمالی برای انتخاب به عنوان ولیعهد جدید کویت هستند.

میدل ایست نیوز: «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح»، سه شنبه هفته گذشته در سن 91 سالگی در امریکا درگذشت و «شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح»، ولیعهد سابق کویت به عنوان امیر جدید کویت انتخاب شد.

بر اساس قانون اساسی کویت، شیخ نواف نزدیک به یکسال فرصت دارد تا وارث جدید حکومت در کویت را مشخص کند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، بسیاری از تحلیلگران و مقامات سیاسی کویت احتمال می دهند که طی هفته های آتی ولیعهد جدید کویت که ده ها تن از افراد بلند پایه خاندان آل صباح به دنبال آن هستند انتخاب خواهد شد و پس از آن پارلمان کویت (مجلس ملی) باید انتخاب ولیعهد جدید این کشور را تصویب کند.

در اینجا به سه تن از برجسته ترین افرادی که احتمال ولیعهدی آنها وجود دارد اشاره خواهد شد.

شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح

وی در سال 1940 متولد شده و برادر کوچک امیر کنونی کویت است، از سال 2004 با درجه وزیر نائب رئیس گارد ملی کویت بود و ریاست دستگاه امنیتی کشور و کار در وزارت کشور را در پرونده خود دارد.

برادر کوچک شیخ نواف الاحمد تاکنون هیچ پست وزارتی نداشته و از درگیری های سیاسی به دور بوده اما نفوذ خوبی در گارد ملی کویت دارد.

شیخ مشعل یکی از مهم ترین افراد امنیتی کویت است که در سال 1960 از دانشکده پلیس هندون بریتانیا فارغ التحصیل شده است.

شیخ ناصر صباح الاحمد الصباح

وی فرزند بزرگ امیر فقید کویت است و در سال 2017 برای اولین بار و پس از ده سال فعالیت در پشت پرده دیوان امیری به عنوان وزیر دفاع کویت انتخاب شد.

وی چهره برجسته ای در «چشم انداز 2035» کویت است و تلاش می کند منابع اقتصادی را از نفت دور و روابط خود را با آسیا تقویت کند.

فرزند ارشد امیر فقید کویت به عنوان رئیس کمیته برنامه ریزی اصلی کویت، پروژه هایی از جمله شهر الحریر، یک مرکز اقتصادی در شمال کویت را با هزینه 82 میلیارد دلار و با مقاومت پارلمان توسعه داد.

وی همچنین مسئولیت کمتر شناخته شده ای در کمیته مشترک کویت و ایران به نام «کمیته توسعه پروژه های مشترک» که به افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور اختصاص دارد عهده دار بود.

شیخ ناصر المحمد الصباح

وی متولد 1940 و برادر زاده امیر فعلی کویت و نوه شیخ احمد الجابر الصباح، امیر اسبق کویت است.

شیخ ناصر از سال 2006 تا 2011 نخست وزیر کویت بود و در پی اعتراضات در نتیجه سوء مدیریت و فساد و پس از هجوم نمایندگان به مقر مجلس ملی کویت برای درخواست استعفایش، استعفا داد.

وی که نزدیک به امیر فقید کویت بود بین سال های 1991 تا 2006 به عنوان وزیر امور دیوان امیری فعالیت داشت و بین سال های 1964 تا 1979 نیز سفیر کویت در ایران و افغانستان بود.

شیخ ناصر که مدتی هم وزیر مشاور دولت در امور خارجه بود دیپلم عالی خود در زبان فرانسه را در سال 1960 و لیسانس سیاست و اقتصاد را در سال 1964 از دانشگاه ژنو کسب کرد و به سه زبان فرانسه، انگلیسی و تا حدودی به زبان فارسی مسلط است.

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا