اقتصادیخبر اول

ورود اختلافات عربستان و ترکیه به فاز تجاری

شرکت‌های ترکیه‌ای اعلام کردند که عربستان در مسیر ورود کالاهای این کشور سنگ‌اندازی می‌کنند.

میدل ایست نیوز: شرکت‌های ترکیه‌ای اعلام کردند که عربستان در مسیر ورود کالاهای این کشور سنگ‌اندازی می‌کنند، اقدامی که نشان می‌دهد تنش‌های سیاسی میان این دو قدرت منطقه‌ای به صورت فزاینده وارد تجاری شده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، یک مقام آگاه تُرک تاکید کرد آنکارا احتمال دارد از این اقدام ریاض به سازمان تجارت جهانی شکایت کند.

در همین رابطه، معاون اجرایی شرکت “A.P. Moller-Maersk A / S” در پیامی تصریح کرد: بارها و کالاهای ترکیه در معرض ممنوعیت احتمالی واردات یا کُندی اقدامات گمرکی قرار دارند.

«کمال گول»، مالک شرکت “Gulsan Transport” که مقر آن در مرزهای جنوبی ترکیه با سوریه است، اظهار داشت:شیوع اپیدمی کرونا این بهانه را به دست مقامات سعودی داد تا ورود کالاهای ترکیه را محدود کنند، آنها به نظر می رسد که می خواهند حمل و نقل دریایی را متوقف کنند.

در همین ارتباط، طی روزهای گذشته برخی از فعالان اجتماعی در شبکه‌های مجازی پیام‌هایی برای تحریم کالاهای تولید ترکیه به راه انداخته اند، اقدامی که در پی تشدید اختلافات سیاسی میان آنکارا و شماری از کشورهای شورای همکاری و در صدر آنها عربستان و امارات روی داده است.

در توئیتر، هشتگ «ممنوعیت استفاده از تولیدات ترکیه» در صدر هشتگ‌های رایج در عربستان، امارات و بحرین قرار گرفته است و فعالان اجتماعی این کشورها علاوه بر درخواست تحریم سریال‌های ترکیه، خواهان تحریم گردشگری این کشور هستند.

کشته شدن «جمال خاشقجی»

از سال 2015 میلادی، واردات عربستان از ترکیه تدریجا همزمان با تشدید تنش‌های سیاسی میان دو کشور کاهش پیدا کرده است، ریاض که پیشتر به عنوان پانزدهمین بازار صادراتی ترکیه به شمار می رفت، کالاهایی نظیر فرش، پوشاک، مواد شیمیایی، حبوبات، اثاث منزل و فولاد را از آنکارا وارد می کرد.

اما با کشته شدن خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 و نیز اختلافات دو کشور ناشی از دیدگاه سیاسی اخوانی اردوغان و دشمنی عربستان با گروه اخوان المسلمین روابط دو کشور شکرآب شد.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا