خبر اولسیاسی

مذاکرات قریب الوقوع بغداد و اربیل بر سر اخراج حزب کارگران کردستان از سنجار

بغداد و اربیل امروز بر سر عادی سازی اوضاع در سنجار و اخراج نیروهای غریبه از این شهر به توافق خواهند رسید.

میدل ایست نیوز: قرار است امروز جمعه یک هئیت امنیتی به نمایندگی از اقلیم کردستان عراق و به ریاست «ریبیر احمد»، وزیر داخله اقلیم، مذاکراتی با مقامات امنیتی عراق درباره عادی سازی اوضاع در شهر سنجار واقع در غرب استان نینوا(شمال عراق) که سال هاست تحت کنترل نیروهای حزب کارگران کردستان است، آغاز کند.

برخی منابع کرد گفتند که وزیر داخله اقلیم کردستان با مقاماتی در وزارت کشور و دفاع دولت فدرال در بغداد، همه راه های ممکن بای بازگرداندن ثبات به سنجار را که هنوز ساکنان آن بازگشت به آن را بخاطر حضور نیروهای حزب کارگران کردستان نمی پذیرند، بررسی خواهد کرد.

این منابع در گفت وگویی با العربی الجدید توضیح دادند که مقامات امنیتی بغداد و اربیل تلاش خواهند کرد تا از طریق گفت وگوها به راه حل نهایی که ممکن است منجر به هماهنگی مشترک بین دو طرف برای حفظ امنیت سنجار و اخراج افراد غریبه و اقدام تدریجی برای تامین شرایط بازگشت آوارگان شود، برسند.

وزیر داخله اقلیم کردستان پیش از این گفته بود که جمعه برای توافق نهایی با دولت عراق در خصوص عادی سازی اوضاع در سنجار و بازگرداندن ثبات به آن به بغداد خواهد رفت.

در همین راستا «محما خلیل»، فرماندار سنجار تاکید کرد که دو طرف بر سر عادی سازی اوضاع در سنجار و بازگرداندن آوارگان، اداره شهر به صورت قانونی و اقدام به اخراج نیروهای غیرقانونی در شهر تبادل نظر خواهند کرد.

خلیل افزود که بر اساس توافق میان طرفین سنجار به صورت مشترک اداره خواهد شد و هماهنگی ها در خصوص آن بین دولت مرکزی و اربیل صورت خواهد گرفت.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی به وجود توافقاتی برای اخراج نیروهای غیرقانونی حزب کارگران کردستان از سنجار اشاره کرد و گفت که نیروهای پلیس فدرال مسئولیت پرونده امنیتی شهر را به دست خواهند گرفت.

روز گذشته «نجم الجبوری»، استاندار نینوا تاکید کرد که تلاش هایی با هدف انتخاب مدیریتی جدید برای سنجار وجود دارد و پس از توافق بین دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان این امر صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه 60 تا 80 درصد از سنجار ویران شده است تاکید کرد که از یکی از کمیته هایی که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق به این شهر فرستاده بود خواسته شده تا بودجه ای ویژه برای سنجار و بازسازی مناطق ویران شده اختصاص دهد.

سنجار در استان نینوا قرار دارد و اکثریت ساکنان آن را ایزدی ها و اقلیتی از ترکمن ها تشکیل می دهند.

داعش در ژوئن 2014 به این شهر حمله کرده بود اما این شهر در نوامبر 2015 به دست نیروهای پیشمرگه و با پشتیبانی ائتلاف بین المللی آزاد شد.

دولت عراق کنترل سنجار را در سال 2017 از دست نیروهای پیشمرگه کرد خارج کرد.

با وجود خروج نیروهای حزب کارگران کردستان از شهر سنجار، گروه های شبه نظامی با نام یگان های حفاظت از سنجار که حزب کارگران آن را از کرد های ایزدی تشکیل داد هنوز در شهر حضور دارند و بازوی حزب کارگران کردستان محسوب می شوند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا