خبر اولسرخط خبرها

درخواست پارلمان اروپا برای کاهش سطح حضور در نشست جی 20 به میزبانی عربستان

پارلمان اروپا خواستار کاهش سطح حضور در نشست گروه جی 20 شد که قرار است به صورت ویدئوکنفرانسی به میزبانی عربستان در 21 و 22 نوامبر آتی برگزار شود.

میدل ایست نیوز: پارلمان اروپا در بیانیه‌ای خواستار کاهش سطح حضور در نشست گروه جی 20 شد که قرار است به صورت ویدئوکنفرانسی به میزبانی عربستان در 21 و 22 نوامبر آتی برگزار شود.

پارلمان اروپا در بیانیه خود خطاب به اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آورده است، هدف از این اقدام، پرهیز از مشروعیت‌بخشی به فرار از مجازات‌ درخصوص نقض حقوق بشر و عملیات گروگان‌‍گیری غیر قانونی و ظالمانه در عربستان است.

پارلمان اروپا در بیانیه خود از «شارل میشل»، رئیس شورای اتحادیه اروپا و «اورسلا فان دیر لاین»، رئیس کمیساریای اروپا خواسته تا موضوع حقوق بشر در راس همه گفت‌وگوهای گروه جی 20 قرار گیرد.

نهاد قانون‌گذاری اروپا همچنین خواستار غنیمت شمردن برگزاری نشست مذکور برای آزادی همه زندانیان عقیدتی و زنان مدافع حقوق بشر در عربستان و بازخواست حقیقی افراد دخیل در قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول شد.

این طرح یکی از قوی‌ترین پیام‌های سیاسی است که پارلمان اروپا تاکنون در مورد عربستان سعودی صادر کرده و در دومین سالگرد قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعودی ارائه می‌شود.

مارک تارابلا نماینده پارلمان اروپا در بلژیک و نایب رئیس هیات در روابط با شبه جزیره عرب گفت: همه ما از اهمیت عربستان سعودی به عنوان شریک اتحادیه اروپا و برای ثبات خاورمیانه آگاه هستیم. با این حال این (شراکت میان ریاض و بروکسل) نباید بهانه‌ای برای نقض حقوق بشر به حساب آید.

چندی پیش ۲۴ کشور بیانیه‌ای را علیه عربستان سعودی به دلیل نقض مکرر حقوق بشر در این کشور تنظیم کردند که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو قرائت شد.

کشورهای تنظیم کننده بیانیه نگرانی عمیق خود را در خصوص بدرفتاری مقامات سعودی با مخالفان، بازداشت‌های غیرقانونی، اعمال شکنجه و برگزاری دادگاه‌های یک طرفه علیه فعالان مدنی به ویژه روزنامه نگاران و زنان ابراز کردند.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از منبعی در پارلمان اروپا تصریح کرد: بیانیه مذکور پیام سیاسی روشنی است و حضور کمرنگ اروپا در نشست جی 20 پیامدهای منفی بر وجهه دیپلماتیک عربستان خواهد شد که در حال برگزاری برجسته‌ترین رویداد دیپلماتیک است.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا