اقتصادیخبر اولسیاسی

فرصت لبنان مانند پول هایش رو به اتمام است

با شکست طرح فرانسه پول لبنان دربرابر دلار ضعیف و ضعیف تر شد و از پاییز گذشته 80 درصد ارزش خود را از دست داده است.

میدل ایست نیوز: پر کردن باک بنزین یک تاکسی در لبنان روزانه 40 هزار لیره هزینه برمی دارد و اگر دولت یارانه ها را بر دارد این مبلغ دست کم 4 برابر خواهد شد.

فؤاد خماسی، راننده تاکسی 53 ساله در بیروت، فقط از پس پرداخت هزینه سوخت و غذا برای بچه هایش برمی آید، و اکنون نگران است که با برداشته شدن یارانه قیمت غذا و کالاهای اصلی یارانه ای، مانند آرد و سوخت و دارو، به حدی برسد که نتواند هیچ کاری کند.

فرصت لبنان مانند پول هایش رو به اتمام است.

خماسی می گوید: «این روزها بدترین روزهای زندگی ام است… گاهی دست در جیبت می کنی و می بینی هیچ نداری… فقط با دعاست که از خانه بیرون می روم».

دولت لبنان که در ماه مارس اعلام کرد دارایی هایش به حد کم سابقه ای کاهش یافته و برای همین نمی تواند بدهی هایش را بپردازد، اکنون ذخایرش از آن حد کم سابقه هم کم تر شده است.

رهبران سیاسی لبنان هم که دهه هاست قدرت را در دست دارند تاکنون ــ یک سال بعد از تظاهرات گسترده در لبنان ــ طرحی برای نجات مالی نداده اند و نتوانسته اند شرایط لازم برای دریافت کمک های خارجی را تأمین کنند.

مذاکرات با صندوق بین المللی پول هم پیش از این به علت ناتوانی مقامات حکومتی و بانک ها و احزاب سیاسی درباره حجم خسارت های مالی و عوامل آن متوقف شد.

بعد از انفجار بزرگ در بندر بیروت در ماه اوت که خسارت های فراوان مالی و جانی در پی داشت فرانسه برای حل مشکلات وارد عمل شد اما نیروهای سیاسی لبنان در برداشتن اولین مانع رسیدن کمک های خارجی ناکام ماندند. این مانع چیزی نبود جز تشکیل دولت جدید در لبنان

با شکست طرح فرانسه پول لبنان دربرابر دلار ضعیف و ضعیف تر شد و از پاییز گذشته 80 درصد ارزش خود را از دست داده است.

در این میان، مقامات لبنانی از توقف یارانه سخن می گویند و این وحشتی تازه در دل مردم لبنان انداخته است. در آستانه زمستان، بسیاری خود را آماده تحمل سرما و گرسنگی کرده اند. در کشوری که تعداد ساکنان آن 6 میلیون نفر است که دست کم 55 درصد آنها زیر خط فقر به سر می برند.

«ناصر السعیدی»، معاون سابق رئیس بانک مرکزی لبنان، تأکید می کند که می شد کاری کرد که همه اتفاقاتی که بعد از اکتبر 2019 رخ داد رخ ندهد.

به گفته وی هدفمند کردن یارانه و پرداخت آن به گروه های فقیرتر روش مناسب تری است تا پرداخت یارانه به عموم که معمولا به کار قاچاقچیانی می آید که به سوریه کالا می برند.

السعیدی تأکید می کند که راه حل در طراحی و اجرای یک برنامه مشخص و فراگیر مالی است.

«ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی لبنان، تأکید کرد که نمی تواند بدون هیچ سقف زمانی برای کارهای بازرگانی ارز بدهد و گفت که ذخایر ارزی لبنان رو به اتمام است.

یک مقام نزدیک به دولت لبنان به «رویترز» گفت که ذخایر ارزی لبنان فقط کفاف 6 ماه خرید کالاهای اساسی را می دهد و دولت با جدیت به قطع یارانه این کالاها فکر می کند.

این وضعیت باعث شده که کشوری با درآمدهای اندک که هزینه هایش بیش از تولیدش است، کالاهای مصرفی به شدت گران شود و مثلا قیمت پوشک بچه سه برابر شود و جست وجوی مرد و زن و کودک در سطل های آشغال برای پیدا کردن خوراکی به صحنه ای روزمره در لبنان تبدیل شود.

بسیاری از خانواده های لبنانی از کمک های مؤسسه های خیریه ارتزاق می کنند. فروپاشی اقتصادی لبنان باعث خواهد شد که مردم به گروه های مسلح وابسته شوند تا بتوانند کمک و امنیت دریافت کنند و این بازگشتی آشکار به روزهای تلخ جنگ داخلی خواهد بود.

برخی تحلیلگران نیز تأکید کرده اند که کاهش ارزش حقوق نیروهای امنیتی باعث می شود که آنها از پس مهار تنش های رو به رشد در کشور برنیایند.

افزایش شیوع کرونا بیمارستان ها را پر کرده، کمبود سوخت خیابان ها را تاریک کرده، و صف های طولانی ماشین ها دربرابر پمپ های بنزین دیده می شود.

«سهام عیتانی»، داروخانه دار در بیروت، تأکید می کند که واردات انسولین و قرص های فشار خون بسیار کم شده و این دارها کمیاب است.

یک شهروند لبنانی که دچار بیماری دیابت است می گوید 4 بسته انسولین در یخچال انبار کرده بود اما با علت قطع برق همه آنها فاسد شد.

او می پرسد: «اگر قیمت ها بالا برود چه کنیم؟ حتما مردم در خیابان ها خواهند مرد».

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا