خبر اولسیاسی

آماده باش اسرائیل در مرزهای خود با لبنان از بیم انتقام حزب الله

یک روزنامه اسرائیل از آماده باش این کشور در مرزهای خود با لبنان از بیم انتقام حزب الله خبر داد.

میدل ایست نیوز: گزارشی در روزنامه «اسرائیل هیوم»، امروز یکشنبه منتشر شده که حاکی از آماده باش اسرائیل در مرزهای خود با لبنان است.

این در حالی است که دو کشور بر سر آغاز مذاکرات دوجانبه برای ترسیم مرزهای آبی به توافق رسیدند؛ مذاکراتی که قرار است روز پنجشنبه در مقر سازمان ملل متحد در الناقورة در جنوب لبنان و با میانجیگری امریکا برگزار شود.

این روزنامه اشاره کرد که ارتش اسرائیل در مرزهای خود با لبنان در سایه پیش بینی های رسمی مبنی بر قصد حزب الله برای عملیات در نوار مرزی برای انتقام خون یک شهید که در حمله اسرائیل به فرودگاه بین المللی دمشق به شهادت رسید، در حالت آماده باش قرار دارد.

روزنامه اسرائیل هیوم تاکید کرد که برآوردها حاکی از آن است که عملیات محدودی صورت خواهد گرفت و این عملیات با توجه به تهدید اخیر اسرائیل مبنی بر انتقام سخت در صورت هدف قرار گرفتن غیرنظامیان یا نظامیان اسرائیلی، به درگیری های گسترده منجر نخواهد شد.

پیش از این لبنان و اسرائیل طی ده روز گذشته به توافقی بر سر آغاز مذاکره تحت نظر سازمان ملل متحد در الناقورة در جنوب لبنان برای ترسیم مرزهای میان دو کشور رسیدند؛ گامی که امریکا آن را تاریخی توصیف کرد.

مقامات لبنان گفته اند در این مذاکرات، گفت وگوی مستقیم بین دو گروه صورت نمی گیرد بلکه حتی اگر همه اعضا در یک اتاق حاضر باشند مذاکره از طریق نماینده سازمان ملل متحد انجام خواهد شد.

اما اسرائیل در این رابطه خلاف امر را بیان کرده از آنجا که «یوفال شطاینتس»، وزیر انرژی اسرائیل گفته مذاکرات به صورت مستقیم انجام خواهد شد.

این مذاکرات به راه های حل اختلاف در مورد مالکیت منطقه «بلوک 9» می پردازد که برآوردهای اسرائیل حاکی از آن است که دارای ذخایر بزرگ گاز است.

قابل ذکر است که اسرائیل موضع لبنان برای مذاکرات در مورد مرزهای زمینی را رد کرده است.

پیشتر یک منبع آگاه در نهاد ریاست جمهوری لبنان تصریح کرد که هدف از مذاکرات غیر مستقیم با اسرائیل تثبیت مرزها و بازیابی حقوق دریایی لبنان است و هیچ گونه ارتباطی به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو ندارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا