اقتصادیخبر اولسیاسی

افزایش مطالبات یمنی‌ها از امارات برای تخلیه مراکز اقتصادی و بنادر اشغالی

در سایه وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی یمن و نبود راهکارهای جایگزین برای صادرات نفت و گاز، درخواست‌ها در این کشور برای بازپس‌گیری بنادر اشغال شده توسط عربستان و امارات افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: درخواست‌ها در یمن برای بازپس‌گیری بنادر اشغال شده توسط عربستان و امارات افزایش یافته، این در حالی است که همزمان نگرانی‌ها از قدرت و توان دولت عبدربه منصور در بازپس‌گیری اماکن اقتصادی حاکمیتی به ویژه برای صادرات نفت و گاز در سایه افزایش همکاری امارات با اسرائیل در یمن گسترش یافته است.

هیمنه امارات بر مراکز تولید و صادرات نفت و گاز و بنادر یمن مانند بندر راهبردی بلحاف در جنوب و دیگر فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های زمینی و دریایی، دولت یمن را وادار کرده تا به دنبال راهکارها و مسیرهای جایگزین نظیر بندر النشیمه در استان شبوه برای صادرات فرآوری‌های نفتی باشد، بندری که مقامات محلی از اوایل سال جاری برای بازسازی آن با هدف صادرات 600 هزار بشکه نفت در هر 40 روز تلاش می کنند اما ناامنی و آماده نبودن کامل بندر بار دیگر موضوع بنادر تحت اشغال یمن از سوی عربستان و امارات را به میان کشیده است.

در همین رابطه، منابع آگاه در استان شبوه در گفت‌وگو با العربی الجدید به دشواری انتقال کالاهای آماده صادرات به بندر النشیمه اشاره کرده و افزودند: خط لوله انتقال نفت به این بندر به صورت مستمر مورد حمله و انفجار قرار می گیرد و توان جا به جایی نفت را کاهش می دهد به طوری که چندی پیش نفت‌کشی برای بارگیری 600 هزار بشکه در بندر النشیمه پهلو گرفته بود اما تنها با 150 هزار بشکه، این بندر را ترک کرد.

منابع مذکور تصریح کردند: امارات برای سومین بار از آغاز سال جاری درخواست دولت یمن برای تخلیه بندر بلحاف و برخی از گذرگاه‌های صادراتی در بنادر عدن و حضرموت را رد کرده است.

پیش از این، «محمد صالح بن عدیو»، استاندار شیوه بر لزوم بازپس‌گیری تاسیسات اقتصادی و راهبردی یمن در این استان نظیر بندر بلحاف برای صادرات نفت و گاز تاکید کرده و افزوده بود: یمن نیاز مبرمی به بهره‌برداری از منابع و ظرفیت‌های اقتصادی خود در سایه وضعیت اقتصادی دشوار و فروپاشی ارزش پول ملی و وخامت اوضاع معیشیتی دارد.

استاندار شبوه همچنین از تبدیل بندر بلحاف به عنوان یکی از مهم‌ترین تاسیسات اقتصادی یمن به پادگان نظامی و انبار تسلیحات امارات خبر داده و از دولت یمن خواسته بود تا برای تخلیه این بندر با ائتلاف عربی وارد مذاکره شود چرا که اشغال این بندر از سوی امارات خسارت‌هایی به ارزش میلیاردها دلار به دلیل توقف تولید گاز به یمن وارد می کند.

حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات علیه یمن که بیش از 5 سال است ادامه دارد، منجر به فروپاشی صادرات نفت و گاز یمن و وارد آمدن آسیب‌های شدید به زیرساخت‌های این کشور و در نتیجه کاهش شدید درآمدهای آن شده است.

طبق برآوردهای دولت یمن، میزان خسارت یمن از توقف صادرات نفت و گاز تقریبا 50 میلیارد دلار ارزیابی شده است به طوری که تنها صادرات روزانه نفت این کشور پیش از سال 2014 میلادی 127 هزار بشکه به همراه صادرات گاز بوده است که 70 درصد بودجه کشور را تامین می کرده است.

در همین ارتباط، «محمد مطلق»، کارشناس امور نفتی یمن تصریح کرد: زمان بازپس‌گیری تاسیسات حاکمیتی و اقتصادی کشور به ویژه پس از توافق اخیر امارات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل و خسارت‌های یمن در عمل به تعهدات خود با شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز فرا رسیده است.

وی افزود: اماراتی‌ها از بنادر، اماکن اقتصادی، جزایر و منابع طبیعی یمن سوء استفاده می‌ کنند و پس از عادی سازی روابط با اسرائیل تلاش می کنند تا از طریق مزدوران و عوامل بومی به توسعه طرح‌‌های اشغالگرانه خود در یمن اقدام کنند.

یمن با مشرف بودن بر آبراهه‌های بین‌المللی به ویژه تنگه راهبردی باب المندب و داشتن 6 بندر بین المللی برای پهلوگیری کشتی‌ها، 3 بندر نفتی و 8 بندر محلی از موقعیت ژئوپولوتیکی فوق العاده‌ای برخوردار است و امارات با اشغال بنادری نظیر بندر الضبه، بلحاف و عدن بدون هماهنگی با یمن، از این بنادر استفاده می کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا