سرخط خبرهاسیاسی

آغاز گفت‌وگوی راهبردی امریکا و عربستان/ دعوت واشنگتن از ریاض برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل

گفت‌وگوی راهبردی ایالات متحده امریکا و عربستان امروز در مقر وزارت امور خارجه امریکا به ریاست وزرای امور خارجه دو کشور آغاز شد.

میدل ایست نیوز: گفت‌وگوی راهبردی ایالات متحده امریکا و عربستان امروز در مقر وزارت امور خارجه امریکا به ریاست وزرای امور خارجه دو کشور آغاز شد.

انتظار می‌رود دو طرف درباره تقویت همکاری دوجانبه در زمینه امنیتی و اقتصادی، حل و فصل جنگ یمن، پرونده ایران و مقابله با اپیدمی کرونا رایزنی کنند.

در افتتاحیه این گفت‌وگوها، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا ابراز امیدواری کرد تا عربستان درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل و پیوستن به «توافق ابراهیم» بیاندیشد، توافقی که با نظارت امریکا در اواسط سپتامبر گذشته میان امارات و بحرین و اسرائیل امضا شد.

پمپئو همچنین ضمن درخواست از عربستان برای تشویق فلسطینی‌ها به بازگشت به میز مذاکرات، اظهار داشت: مطالباتی از ریاض در رابطه با حقوق بشر از جمله آزادی بیان و نگرانی‌ها درباره شهروندان امریکایی مطرح کردیم.

از سوی دیگر، «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان مدعی شد که ایران به تامین مالی گروه‌های تروریستی به ویژه در یمن ادامه می دهد و برنامه هسته‌ای و موشکی ایران تهدید بزرگی برای همه منطقه به شمار می رود و ما در گفت‌وگوهای راهبردی با امریکا درباره نحوه مقابله با فعالیت‌های برهم زننده ثبات ایران در منطقه رایزنی خواهیم کرد.

بن فرحان همچنین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پمپئو از تصمیم ریاض برای تحکیم مناسبات با واشنگتن خبر داده و تاکید کرد در این گفت‌وگوها درباره افزایش همکاری امنیتی و اقتصادی مشترک تبادل نظر خواهیم کرد.

وی تاکید کرد در گفت‌وگو با پمپئو درباره یافتن راهکار سیاسی برای منازعه یمن رایزنی خواهد کرد و افزود که گروه انصارالله که مورد حمایت ایران است، خطری در مسیر رساندن کمک‌ها به یمن محسوب می شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان در ادامه از عزم ریاض برای تداوم تلاش‌ها در زمینه مبارزه با کرونا به عنوان رئیس گروه جی 20 خبر داد.

وزیر امور خارجه امریکا هم ضمن تشکر از تلاش‌های عربستان برای حفظ امنیت منطقه، ریاض را شریک مهم امریکا از هشتاد سال پیش توصیف کرد.

در همین رابطه، وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه‌ای تاکید کرده است که در گفت‌وگوی راهبردی میان واشنگتن و ریاض درباره مسائل راهبردی با هدف تداوم و تقویت شراکت میان دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم و تقویت همکاری نظامی، امنیتی، اقتصادی، تبادل علمی، فرهنگی و همکاری در زمینه‌های انرژی رایزنی خواهند کرد.

منبع
الحرةروسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا