سرخط خبرهاسیاسی

فراخوان «سید مقتدی صدر» برای تنظیم «میثاق صلح» با تأکید بر توقف دخالت خارجی در عراق

«سید مقتدی صدر» با انتشار بیانیه ای از تلاش برای تدوین «میثاق صلح» که می تواند امنیت را به عراق برگرداند و به دخالت های خارجی پایان دهد و اقتدار میهن را بازیابد خبر داد.

میدل ایست نیوز: «سید مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق، با انتشار بیانیه ای از آنچه تلاش برای تدوین «میثاق صلح» در عراق خواند و به گفته وی می تواند امنیت را به عراق برگرداند و به دخالت های خارجی پایان دهد و اقتدار میهن را بازیابد پرده برداشت.

او تأکید کرده که باید در این راستا سه میثاق تعریف کرد که اولی میثاق تظاهرات مسالمت آمیز است که با همکاری عشایر تنظیم می شود و دومی میثاق جهاد ملی که با همکاری علما و فضلای حوزه های علمیه شیعه و سنی و سوم میثاق اصلاح سیاسی که با همکاری ملت عراق.

به گفته او در میثاق اول شرط های شرعی و اجتماعی و حقوقی تظاهرات تعیین می شود که مورد قبول همگان باشد، و در میثاق دوم قانونی که مجاهدان حشد و گروه های مقاومت بدان پایبند شوند تنظیم می شود که «مهم ترین بخش آن ملی بودن مقاومت به دور از شهرت طلبی و مال اندوزی و سیاست بازی است و استقلال عراق را حفظ می کند» و میثاق سوم شرط هایی است که برای بهبود وضعیت سیاسی لازم است تا در انتخابات افراد پاکدست و ملی ومتخصص بر سر کار اینده و افراد فاسد کنار گذاشته شوند.

صدر از همه «تظاهرات کنندگان و مجاهدان ملی و سیاستمداران شایسته که در پی نجات عراق هستند» خواسته که به سخنی مشترک درباره اینکه «از پس مرزها اداره نشویم و به ناحق دست بر ملت نگشاییم و منافع حزبی و فرقه ای را بر ملت و منافع ملت اولویت ندهیم و پیش از اصلاح دیگران خود را اصلاح کنیم و به غیر نظامیان تعرض نکنیم و مهمانان عراق در هیئت های دیپلماتیک را به وحشت نیندازیم و سلاح را فقط در مواردی به کار بریم که عقلا و علما بر آن اجماع دارند و راه ها را نبندیم و ادارات را تعطیل نکنیم و دفتری را آتش نزنیم و کسی را به دار نیاویزیم».

او افزوده که عراق امروز در خطر است و اشغالگری همچنان بر سینه ها سنگینی می کند و دست های خارجی در عراق حکم می راند و ملت همچنان از ترس و گرسنگی و وبا و کمبود خدمات رنج می کشد.

صدر تأکید کرده که در این فراخوان جز رضایت خداوند و رفاه ملت را هدف قرار نمی دهد و در این همه خود را نه یک رهبر که یک فرد می داند که بابت سرنوشت کشور و ملت غمگین است.

پس از انتشار این بیانیه، «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، بر حمایت کامل خود از بیانیه صدر تأکید کرد و افزود که این بیانیه در شرایطی منتشر شده که می تواند موجب خروج کشور از شرایط خاص شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا