اقتصادیخبر اول

واكنش رسمی اربیل به پیشنهاد وزیر نفت عراق درباره درآمدهای نفتی و گازی اقلیم

سخنگوی رسمی دولت اقلیم کردستان، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که چنین گزارش‌هایی ادامه مذاکرات سازنده با دولت فدرال را از اولویت اقلیم خارج نمی‌کند.

میدل ایست نیوز: دولت ایالتی کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای رسمی به پیشنهاد وزیر نفت عراق درباره تشکیل شرکت مشترک نفتی میان بغداد و اربیل برای حل اختلافات مربوط به تولید و درآمدهای صادرات نفتی اقلیم کردستان واکنش نشان داد.

«جتیار عبدالله»، سخنگوی رسمی دولت اقلیم کردستان، با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به گزارش رسانه‌ها درباره پیشنهاد «یک مقام بلندپایه دولت فدرال درباره اداره نفت و گاز اقلیم کردستان» تأکید کرد که چنین گزارش‌هایی ادامه مذاکرات سازنده با دولت فدرال را از اولویت اقلیم خارج نمی‌کند.

او تأکید کرد که اقلیم کردستان همچنان بر راه‌حل‌های واقع‌بینانه و قانونی درباره نفت و گاز به نحوی که حقوق مردمان اقلیم کردستان و عراق را تأمین کند تمرکز می‌کند و افزود که چنین راه حل‌هایی باید در چارچوب قانون اساسی و با هدف توزیع عادلانه و منصفانه درآمدهای نفتی و گازی عراق مطرح شود.

پیش از این «احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق پیشنهاد داده بود که یک شرکت نفتی مشترک میان بغداد و اربیل برای فروش و بازاریابی نفت و گاز اقلیم کردستان تشکیل شود.

موضوع مدیریت درآمدهای نفتی و گازی از مسائل مورد اختلاف میان بغداد و اربیل است. بغداد اربیل را به فروش نفت بدون پرداخت درآمدهای آن به دولت مرکزی متهم می‌کند و اربیل نیز خواستار دریافت بودجه از دولت مرکزی بدون درنظر گرفتن درآمدهای نفتی‌اش است.

قانون نفت وگاز عراق که از چند سال پیش تدوین شده و قرار است به حل این مسئله بینجامد به علت اختلافات سیاسی در مجلس عراق به رأی گذاشته نشده است.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا