سرخط خبرهاسیاسی

جدی شدن احتمال کناره گیری «سعد الحریری» از نخست وزیری لبنان

«الاخبار» به نقل از منابع آگاه خبر داد که علت این موضوع پافشار الحریری بر تشکیل دولت تکنوکرات و خودداری از اعطای ضمانت به تشکل‌های سیاسی است.

میدل ایست نیوز: نشریه «الاخبار» چاپ بیروت خبر داد که احتمال منتفی شدن نامزدی «سعد الحریری» برای نخست وزیری لبنان جدی شده است.

این نشریه نزدیک به حزب الله لبنان به نقل از منابع آگاه خبر داد که علت این موضوع پافشار الحریری بر تشکیل دولت تکنوکرات و خودداری از اعطای ضمانت به تشکل‌های سیاسی است.

این نشریه افزوده که «جبران باسیل» نیز عملا تأکید کرده که بر موضع خود در مخالفت با نخست‌وزیری الحریری پافشاری می  کند.

در این گزارش تأکید شده که با توجه این داده‌ها به نظر می‌آید که تلاش الحریری برای تشکیل دولت در لبنان به سرنوشتی مشابه «مصطفی ادیب» بینجامد.

شب گذشته دفتر رئیس جمهور لبنان اعلام کرد که مشورت‌های پارلمانی رئیس جمهور برای معرفی نخست‌وزیر جدید که قرار بود از امروز (پنج‌شنبه 15 اکتبر) آغاز شود به پنج‌شنبه آینده موکول شده است.

روز سه شنبه «سعد الحریری» به‌صورت غیر رسمی مذاکرات خود با رئیس جمهور و سران سیاسی لبنان را برای بر عهده گرفتن نخست‌وزیری آغاز کرد.

الحریری درباره تشکیل دولت نجات ملی و اجرای طرح «امانول مکرون» برای نجات لبنان را آغاز کرده تأکید کرد که قرار است دولتی غیر جناحی و کاملا تکنوکرات به مدت 6 ماه تشکیل شود که اصلاحات ضروری برای جلب حمایت های مالی خارجی را برعهده بگیرد.

این تلاش های الحریری با مخالفت «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد و داماد رئیس جمهور لبنان که از رهبران بانفوذ نیروهای سیاسی مسیحی لبنان است، مواجه شد.

باسیل در سخنانی در نشست کادرهای جریان ملی آزاد گفت که «تاکنون خبر نداشتیم که رئیس جمهور فرانسه کسی را مأمور نظارت بر اجرای طرحش کرده باشد».

او افزود: «کسی که می خواهد به ریاست دولت تکنوکرات برسد خودش هم باید تکنوکرات باشد یا به نفع یک فرد تکنوکرات کنار برود».

باسیل تأکید کرد که نزاع  بر سر قدرت و وحشت از دیگری در لبنان بسیار شدید شده و به حدی رسیده که هر دو گروه آماده از دست رفتن فرصت نجات کشور به صرف تلاش برای ماندن در قدرت هستند.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا