اجتماعیخبر اول

درصد طلاق در کشورهای عربی و علل آن

کویت در رتبه اول بالاترین میانگین طلاق در کشورهای عربی قرار دارد و میانگین آن در این کشور به 48 درصد رسیده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه تاپس عربیا،  میانگین طلاق در جهان عرب افزایش یافته است و پدیده طلاق در جوامع عربی تنها شامل کسانی که به تازگی ازدواج کرده اند نمی شود بلکه زوج های قدیمی را نیز دربر می گیرد، با اشاره به این مطلب که بیشتر موارد طلاق در گروه سنی 18 تا 23 سال است و همچنین پدیده طلاق به افزایش باورنکردنی درصد تجرد در جهان عرب منجر شده است.

لیست بالاترین میانگین طلاق در کشورهای عربی عبارت است از:

موارد طلاق در  کشور الجزایر از تعداد کل زوج ها در سال 2014 به 14.8 درصد رسیده است و به این ترتیب در لیست ده کشور عربی دارای بالاترین میانگین طلاق در رتبه دهم قرار می گیرد و وزارت دادگستری الجزایر از افزایش قابل ملاحظه موارد طلاق خبر داد که به 60 هزار مورد در سال رسیده است، یعنی یک مورد در هر ده دقیقه.

بر اساس گزارش سالانه وزارت دادگستری عربستان سعودی، موارد طلاق در این کشور از تعداد کل زوج ها در سال 2014 به 21.5 درصد رسیده است و این کشور در این لیست در رتبه نهم قرار دارد و موارد طلاق در کشور عراق از تعداد کل زوج ها در سال 2015 به 22.7 درصد رسیده است و به این ترتیب عراق در رتبه هشتم کشورهای عربی در میانگین طلاق قرار گرفته است و دادگاه فدرال عراق اعلام کرد که موارد طلاق در ده سال گذشته به میزان 70 درصد افزایش یافته است و سالانه بیش از 60 هزار مورد طلاق ثبت می شود.

کشور سودان در رتبه هفتم میانگین طلاق قرار گرفته است و موارد طلاق در این کشور از تعداد کل زوج ها به 30 درصد افزایش یافته است و بر اساس گفته کارشناسان سودانی، درصدی بسیار نگران کننده است و بر اساس آخرین مطالعات، در سال 2015 موارد طلاق در امارات متحده عربی از تعداد کل زوج ها به 34 درصد رسیده است و به این ترتیب امارات در میانگین طلاق در میان کشورهای عربی رتبه پنجم و در میان کشورهای حوزه خلیج فارس رتبه سوم را دارا است.

در جامعه لبنانی اخبار مربوط به طلاق و جدایی زوج ها بر اخبار ازدواج و نامزدی پیشی می گیرد و در لبنان در کنار حدود 1400 یا 1500 مورد ازدواج در سال، 300 تا 400 مورد طلاق ثبت می شود، به گونه ای که درصد طلاق در این کشور را به بیش از 34 درصد از تعداد کل زوج ها در سال رسانده است.

جدیدترین گزارش های صادر شده از سازمان برنامه ریزی و آمار قطر نشان می دهد که موارد طلاق در قطر از تعداد کل زوج ها به 37 درصد رسیده است و به این ترتیب دولت قطر در رتبه چهارم میانگین طلاق در میان کشورهای عربی قرار می گیرد و کشور اردن در میانگین طلاق در میان کشورهای عربی با میزان 37.2 درصد از تعداد کل زوج ها در رتبه سوم قرار دارد و موارد طلاق در کشور مصر از تعداد کل زوج ها به 40 درصد رسیده است و درصد طلاق در مصر در پنجاه سال گذشته از 7 درصد به 40 درصد افزایش یافته است و تعداد زنان مطلقه به سه ملیون نفر رسیده و این کشور در رتبه دوم میانگین طلاق در جهان عرب قرار گرفته است.

کشور کویت در رتبه اول بالاترین میانگین طلاق در کشورهای عربی قرار دارد و بر اساس جدیدترین آمار اعلام شده توسط وزارت دادگستری کویت، موارد طلاق از تعداد کل زوج ها به 48 درصد رسیده است.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، مصر از بحران اقتصادی بزرگی رنج می برد که در سطح جامعه به صورت مشکلات اجتماعی متعدد انعکاس یافته است و در کنار بالا رفتن سن ازدواج و افزایش تجرد، درصد طلاق به شدت افزایش یافته است.

«دکتر سامیه خضر»، استاد علوم اجتماعی در دانشگاه عین شمس می گوید: درصد طلاق در مصر بسیار افزایش یافته است و علت آن مشکلات اقتصادی و اجتماعی است؛ چنان که کار به جایی رسیده است که درخواست طلاق می شود تا زن بتواند از حقوق بازنشستگی پدر یا جبران خسارت بیمه استفاده کند.

به نوشته وبگاه آرتی عربی، بر اساس گزارش وزارت دادگستری عربستان، موارد طلاق به حدود نصف موارد ازدواج افزایش یافته است، این در حالی است که انتظار می رود شرایط اقتصادی در این کشور باعث انجام منفورترین حلال نباشد.

«عاصم الملا»، وکیل دادگستری تاکید می کند علل طلاق به مشکلات دائمی زوجین و عدم توافق آنها و خواسته های مالی رو به افزایش همسران و سوء رفتار همسر بازمی گردد.

به نوشته وبگاه صوت العراق، 70 درصد از موارد طلاق در گروه سنی 15 تا 30 سال است.

ازدواج زودهنگام و شبکه های اجتماعی و شرایط اقتصادی در عراق از مهم ترین علل طلاق در این کشور است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا