خبر اولسیاسی

بیانیه های چند تشکل سیاسی عراق درباره حمله به دفتر حزب دموکرات در بغداد

ائتلاف القوی العراقیه با صدور بیانیه‌ای به آتش کشیدن دفتر حزب دموکرات کردستان «در حضور نیروهای امنیتی» محکوم کرد.

میدل ایست نیوز: ائتلاف القوی العراقیه به ریاست «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، با صدور بیانیه‌ای به آتش کشیدن دفتر حزب دموکرات کردستان «در حضور نیروهای امنیتی» محکوم کرد.

این ائتلاف در بیانیه خود که امروز (شنبه 17 اکتبر) منتشر شده تأکید کرد که ازسرگیری رفتارهای خشونت‌آمیز و به آتش کشیدن‌ها نشانه‌ای منفی است که بر مسالمت اجتماعی در عراق تأثیر می‌گذارد.

این بیانیه افزوده که این اقدام بنیان‌های روند دموکراتیک عراق را که مبتنی بر آزادی بیان و آزادی تظاهرات مسالمت‌آمیز و حفظ حقوق و آزادی‌هاست با خطر مواجه می‌کند و نشان می‌دهد که تدابیر دولتی در این باره ضعیف بوده و دستگاه‌های امنیتی توانایی جلوگیری از رفتارهای خرابکارانه و برخورد با عاملان آنها را نداشته اند.

این ائتلاف که متحد سیاسی ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) است ضمن مخالفت با هرگونه اتهام‌زنی و ترور شخصیت سیاسی بر ضرورت تقویت فرهنگ گفت‌وگو و مراجعه به دستگاه قضایی در صورت هرگونه اهانت به یک نماد ملی یا نهاد یا شخصیت ملی تأکید کرده و آن را ضامن مسالمت اجتماعی و هم‌زیستی و مشارکت در دولتی نهادمحور که قانون بر آن حاکم باشد دانسته است.

ائتلاف القوی العراقیه از همه گروه‌ها و شرکای سیاسی و ملی نیز خواسته که فرهنگ گفت‌وگو را جانشین روش‌های تهدید آمیز و خرابکاری کنند چون در این روش‌ها «عراق» است که آسیب می‌بیند.

ائتلاف نصر به ریاست «حیدر العبادی» نیز با صدور بیانیه ای هرگونه تعرض به اموال عمومی و خصوصی در عراق و سیاست آتش زدن پرچم ها را محکوم و تأکید کرد که هرگونه تنشی موجب تضعیف وحدت ملی می شود.

این ائتلاف از دولت عراق خواست که به مسئولیت خود در حفاظت از امنیت و ثبات و بسط سلطه دولت عمل کند و تأکید کرد که حشد و نیروهای پیشمرگه در کنار دیگر نیروهای مسلح عراق با داعش جنگیدند و ایجاد تفرقه میان آنها یا استفاده از آنها برای برنامه های سیاسی و انتخابات اقدامی عاقلانه نیست.

این ائتلاف از همه نیروها خواست که از اظهار نظر غیر مسئولانه یا دست زدن به اقداماتی که همزیستی مسالمت آمیز در عراق را به خطر می اندازد خودداری کنند.

اتحادیه میهنی کردستان نیز با صدور بیانیه ای آتش زدن پرچم اقلیم کردستان در این حادثه را به شدت محکوم کرد و آن را اهانت به ملت کرد دانست و افزود که این پرچم نه نماد یک قومیت یا طایفه که نماد ملتی با حقوق قانونی است و این ملت برای آن فداکاری های بزرگ کرده است.

این بیانیه افزوده که این اقدام که «به بهانه اظهار نظر شخصی یک سیاستمدار کرد» انجام شده هیچ توجیهی ندارد و خطری جدی برای روند سیاسی و ثبات در عراق است و موجب تفرقه وفتنه قومی و طایفه ای می شود.

پیش از این الحشد الشعبی با صدور بیانیه ای ضمن اشاره به اینکه احساسات عمومی را درک می کند تأکید کرد که با رفتارهای خشونت آمیز و خرابکارانه و آتش زدن دفاتر مخالف است.

صبح امروز گروهی در اعتراض به سخنان «هشیار زیباری»، از سران حزب دموکرات کردستان، درباره الحشد الشعبی به دفتر حزب دموکرات در بغداد حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

واکنش حزب دموکرات، زیباری، الحشد الشعبی، و نیروهای سیاسی به حمله به دفتر حزب دموکرات در بغداد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا