اقتصادیسرخط خبرها

آیا عراق از اوپک درخواستی برای معافیت از کاهش تولید ارائه کرده است؟

مدیر شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) تاکید کرد بغداد از اوپک درخواستی برای معافیت از کاهش در تولید و صادرات نفت ارائه نکرده است.

میدل ایست نیوز:«علاء الیاسری»، مدیر شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) تاکید کرد بغداد از سازمان اوپک درخواستی برای معافیت از کاهش در تولید و صادرات نفت ارائه نکرده است.

الیاسری در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق تصریح کرد: عراق به تصمیمات اوپک به شکلی داوطلبانه و اخلاقی پایبند است تا توازن در عرضه و تقاضا ایجاد شود و بهای نفت در بازارهای جهانی تحت کنترل درآید.

وی افزود: عدم کنترل بر ذخیره‌سازی جهانی نفت منجر به کاهش بهای طلای سیاه می شود و این امر خسارت‌ سنگینی بر کشورهای صادرکننده نفت تحمیل می کند، مساله کاهش تولید کشورهای عضو اوپک پیش از موافقت عراق مورد بررسی قرار گرفته و برخی کشورها برای اینکه بتوانند نفت خود را به بشکه‌ای 40دلار بفروشند و سود بیشتری به دست بیاورند با این توافق موافقت کردند.

مدیر سومو گفت: درخواست عراق برای معافیت از کاهش تولید به معنای وجود اختلال در بررسی‌ها و پژوهش‌هایی است که برای ایجاد توازن در بازار جهانی نفت و عدم تحقق هدف مطلوب در ثبات بهای نفت است همچنین این اقدام عراق مستلزم کاهش تولید نفت کشوری دیگر است که امکان‌پذیر نیست چرا که اوپک مساله کاهش تولید را با کشورهای عضو برای دستیابی به مرحله توازن بحث کرده و میزان کاهش تولید را میان کشورها تقسیم کرده است.

مدیر شرکت سومو اظهار داشت: بهای نفت در ماه چهارم میلادی به دلیل اپیدمی کرونا به بشکه‌ای 9 تا 11 دلار کاهش یافت که این امر خسارت سنگینی بر کشورهای صادرکننده وارد کرد لذا اوپک و دیگر کشورهای غیرعضو بر سر کاهش تولید برای افزایش بهای نفت و کنترل بر بازار جهانی توافق کردند، عراق هم با این توافق موافقت کرد و مرحله کاهش 23درصدی را پشت سر گذاشته و اکنون میزان کاهش تولید بسیار کمتر است و بهای نفت بهبود یافته و برای همه کشورهای صادرکننده رضایت‌بخش است.

وی در پایان اظهار داشت: اقلیم کردستان هنوز 250 هزار بشکه مورد توافق را برای صادرات به شرکت سومو تحویل نداده است و مذاکرات میان بغداد و اربیل با مشارکت سومو در سطوح عالی‌رتبه در جریان است و توافق اولیه‌ای به دست آمده و اقلیم آماده تحویل این میزان نفت به شرط توافقات دیگر با وزارت دارایی است.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا