سرخط خبرهاسیاسی

حضور دو مقام بلندپایه سابق در تظاهرات ضد نتانیاهو در قدس

دیوید میدان، فرستاده ویژه نتانیاهو برای مذاکره با حماس همراه با خانواده خود و نیز «تزیپی لیونی»، وزیر خارجه اسبق اسرائیل نیز در این تظاهرات شرکت کردند.

میدل ایست نیوز: با شدت گرفتن نزاع‌ها درون دولت اسرائیل و تهدید «بنی گانتس» به تغییر سیاست‌های دولت و فراگیر شدن این احساس که دولت فعلی در حال سقوط است، هزاران تن از مردم اسرائیل ازجمله چند مقام حکومتی با تظاهرات در برابر مقر نخست‌وزیری اسرائیل در قدس خواستار استعفای او شدند.

به گفته پلیس اسرائیل، در این تظاهرات که شنبه شب تا بامداد یکشنبه برگزار شد بیش از 10 هزار تن و به گفته برگزارکنندگان آن بیش از 15 هزار تن شرکت کردند که 20 هزار تظاهرات‌کننده در شهرهای دیگر اسرائیل مانند تل‌آویو و حیفا را هم باید به آن افزود.

دولت اسرائیل پیش از این در پی گسترش شیوع کرونا برای هرگونه تجمع محدودیت ایجاد کرده بود و انتقال افراد به دور از هزار متر از محل سکونتشان و تجمع بیش از 20 نفر را ممنوع کرده بود.

با این همه، بررسی‌ها درون اسرائیل نشان می‌دهد که این محدودیت‌ها باعث تشویق بیشتر مردم به تظاهرات شده چندان که «دیوید میدان»، فرستاده ویژه نتانیاهو برای مذاکره با حماس همراه با خانواده خود در این تظاهرات در قدس شرکت کرد و به خبرنگاران گفت که دوران نتانیاهو به سر آمده و باید او از نخست وزیری برکنار شود.

همچنین روز گذشته «تزیپی لیونی»، وزیر امور خارجه اسبق اسرائیل نیز در این تظاهرات شرکت کرد.

یک نظرسنجی در اسرائیل نشان می‌دهد که 76 درصد شهروندان بابت ثبات در اسرائیل نگران شده‌اند.

همزمان بنی گانتس تأکید کرد که همچنان ماندن در دولت نتانیاهو را ترجیح می‌دهد که با جدیت دنبال تغییر سیاست‌های دولت است.

او به موازات لایحه پیشنهادی بودجه دولت اسرائیل، در حال تنظیم لایحه جایگزینی است که می‌خواهد با جلب رأی‌های اپوزیسیون داخل مجلس آن را تصویب کند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا