سیاسی

تلاش بی حاصل برای آزادسازی افراد ربوده شده در حادثه الفرحاتیه که از سرنوشت آنها خبری نیست

نیروهای پلیس محلی و ارتش در حال اجرای عملیات جست وجو در چند نقطه استان هستند اما تاکنون هیچ سرنخی پیدا نکرده اند.

میدل ایست نیوز: برای سومین روز پیاپی نیروهای امنیتی عراق در حال عملیات برای یافتن 16 ربوده شده در جنایت «الفرحاته» در استان صلاح الدین هستند.

استان صلاح الدین روز شنبه شاهد جنایت ربوده شدن 28 تن بود که حدود یک ساعت بعد از ربوده شدن اجساد 12 تن از آنها پیدا شد.

یک مقام امنیتی استان صلاح الدین این عملیات را بسيار «ضعیف» خواند و تأکید کرد که امید همه به مذاکرات با گروه مسلحی است که متهم اصلی این جنایت هستند تا به آزاد کردن افراد ربوده شده رضایت دهد.

این افسر امنیتی تأکید کرد که نیروهای پلیس محلی و ارتش در حال اجرای عملیات جست وجو در چند نقطه استان هستند اما تاکنون هیچ سرنخی پیدا نکرده اند و شواهد نشان می دهد که این افراد به نقطه ای خارج از استان منتقل شده اند.

این مقام افزود که فرماندهان این عملیات خود می دانند که این جست وجوها نتیجه ای نخواهد داشت چون گروه مسلحی که متهم اصلی این حادثه است زندان های محرمانه درون و بیرون استان دارد.

این مقام گفت که تماس ها و مذاکرات با این گروه برای آزادی افراد زنده مانده ادامه دارد و این گروه مسلح تاکنون هرگونه دست داشتن در حادثه یا اطلاع از آن را منکر شده است، اما عناصر هنگ چهارم پلیس فدرال در روستای الفرحاتیه و نیز خانواده های قربانیان شاهدان عینی بر اتهام این گروه تأکید می کنند.

از سوی دیگر «صلاح الدین عمار جبر خلیل»، استاندار صلاح الدین (مرکز آن: تکریت) تأکید کرد که این حادثه امکان ندارد که کار تروریست های داعش باشد.

او در مصاحبه ای تلویزیونی گفت که این منطقه 2-3 عنصر داعش دارد که به دقت زیر نظر هستند، اما عاملان این جنایت 20 تن بوده اند که به گفته وی با همکاری نیروهای امنیتی عملیات را اجرا کردند.

وی افزود که خودش که استاندار صلاح الدین است نمی تواند در این مناطق آزادانه تردد کند مگر آنکه از قبل از نیروهای مستقر در این منطقه اجازه گرفته باشد آن وقت چه طور ممکن است 20 فرد وارد منطقه شوند و دست به عملیاتی از این دست بزنند.

استاندار صلاح الدین تأکید کرد که این منطقه در کنترل گروه های مختلف است که از فرماندهی کل نیروهای مسلح فرمان نمی گیرند.

پیش از این فرمانده نیروهای الحشد الشعبی در این منطقه تأکید کرد که این حادثه کار تروریست های داعش بوده است.

«قاسم الکریطی»، مسئول ستاد عملیات تیپ 41 عراق، با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که یکی از مراکز حشد در شهر بلد دو روز پیش هدف حمله و محاصره داعش قرار گرفت که باعث شهادت یکی از نیروهای حشد و زخمی شدن 3 تن شد و این حادثه قبل از جنابت الفرحاتیه بوده است.

او افزود که تروریست‌ها بعد از این حمله به سمت مردم حمله کردند و شماری از شهروندان ازجمله افرادی از حشد عشایری را که با نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی همکاری می‌کنند به اسارت درآوردند.

صبح یکشنبه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، به همراه وزرای دفاع، کشور، رئیس سازمان الحشد الشعبی، رئیس ستاد ارتش، و جانشین فرمانده ستاد عملیات مشترک در سفر به استان صلاح الدین در جلسه سران امنیتی استان حاضر شد.

او در این جلسه تأکید کرد که حضورش در این استان در کنار فرماندهان امنیتی با این هدف انجام شده که تأکید کند که حکومت برای حمایت از امنیت شهروندان و اعمال قانون به خصوص پس از جنایت اخیر در این استان حضور دارد.

الکاظمی در جریان تحقیقات اولیه مربوط به این جنایت قرار گرفت و دستور پیگیری دقیق آن را صادر کرد.

وی همچنین در دیدار با خانواده های عزادار این حادثه تأکید کرد که شخصا این پرونده را پیگیری می کند.

نمایندگان و مقامات محلی استان صلاح الدین در مجلس عراق نیز با صدور بیانیه ای مشترک انگشت اتهام را به سمت «گروه های مسلح قانون شکن» گرفتند و خواستار خروج آنها از استان شدند.

«فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی نیز شب گذشته حادثه الفرحاتیه را جنایتی غیرقانونی علیه شهروندان دانست و گفت که همه طرف ها و در راس آنها الحشد الشعبی تاکید کردند که عامل این جنایت باید شناسایی شود. ا

رئیس سازمان الحشد الشعبی در ادامه افزود که شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل حق متعهد شده تا بر عامل جنایت الفرحاتیه سرپوش نگذارد و تاکید کرد که دست الحشد الشعبی در دستیابی به عامل این جنایت چه از میان نیروهای الحشد الشعبی (عصائب اهل حق) باشد و یا نیروهای امنیتی باز است چرا که نمی توان بازگشت مجدد ترور به صحنه عراق را پذیرفت.

وی همچنین تاکید کرد که اتهام پراکنی علیه الحشد الشعبی و تبلیغ پروژه اقلیم سنی تلاشی برای موج سواری است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا