اجتماعیخبر اول

آیا تحریم عربستان علیه آنکارا شامل سریال‌های ترکیه‌ای هم می‌شود؟

به نظر نمی‌رسد کارزار تحریم کالاها و محصولات تولید ترکیه که اخیرا در عربستان به راه افتاده است، به این زودی‌ها گریبان سریال‌های پرطرفدار ترکیه را بگیرد.

میدل ایست نیوز: به نظر نمی‌رسد کارزار تحریم کالاها و محصولات تولید ترکیه که اخیرا در عربستان به راه افتاده است، به این زودی‌ها گریبان سریال‌های پرطرفدار ترکیه را بگیرد، سریال‌هایی که در شبکه ماهواره‌ای «الشاهد» وابسته به مجموعه «ام بی سی» عربستان پخش می شود.

شبکه الشاهد عربستان همچنان به پخش سریال‌های ترکیه‌ای که از یک سال پیش تقریبا شروع کرده، ادامه می‌دهد همچنین از یک ماه پیش پخش فصل دوم سریال « Sefirin Kızı»، “دختر سفیر” را آغاز کرده است، سریالی که به هنگام پخش، نام آن در صدر کلمات پرجست‌وجوی گوگل در عربستان جای می گیرد.

این شبکه سعودی همچنین اخیرا پخش سریال « Sen Çal Kapımı» ” تو درم را بزن” و «Patron» “رئیس” را همزمان با شبکه‌های ترکیه‌ای آغاز کرده است.

در حالی شبکه وابسته به ام بی سی عربستان به پخش سریال‌های ترکیه و بی توجهی به کارزار تبلیغاتی علیه محصولات این کشور ادامه می دهد، که مطالبات و انتقادات از این شبکه از سوی طیف خاصی از فعالان شبکه‌های مجازی وابسته به دولت سعودی افزایش یافته است اما این شبکه به دلیل اینکه طرفداران بسیار سریال‌های ترکیه در عربستان و دیگر کشورهای عربی چشم بر این انتقادات مطرح شده بسته است و تنها به درآمدزایی این سریال‌ها برای خود می اندیشد.

ام بی سی از دو سال پیش که تصمیم گرفت پخش سریال‌های تولید ترکیه را متوقف و آن را با فیلم‌های درام اسپانیایی و برزیلی جایگزین کند، متحمل خسارت‌های مالی سنگینی شد چرا که سریال‌های اسپانیایی و برزیلی همانند سریال‌های ترکیه مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت و این امر بر شمار بینندگان و در نتیجه تبلیغات و آگهی‌های این شبکه تاثیر مستقیم گذاشت.

ام بی سی در آن زمان تلاش کرد تا با یافتن جایگزین درامای ترکیه، جای خالی توقف پخش این سریال‌ها را پر کند و تصمیم گرفت نسخه عربی سریال‌های ترکیه را تولید کند، نخستین سریال برآمده از این دیدگاه، سریال «عروس بیروت» بود که نسخه عربی سریال «عروس استانبول» به حساب می آمد که موفقیت بسیاری در ترکیه کسب و توجه مخاطبان عرب‌زبان را هم به خود جذب کرد اما این سریال همانند سریال عروس استانبول مورد توجه واقع نشد، امری که شبکه ام بی سی را به بازنگری در تصمیم خود در تولید سریال‌های چنین سوق داد.

در همین رابطه، با توجه به طرفداران پرشمار سریال « Diriliş ertuğrul» “قیام ارطغرل” که بسیار مورد توجه مخاطبان سعودی قرار گرفت، ام بی سی تصمیم گرفت سریال تاریخی «ممالک النار» “ممالیک آتش” را برای آزمودن بخت خود در تولید سریال‌های تاریخی بیازماید اما این سریال نیز با وجود هزینه 40 میلیون دلاری انتظارات این شبکه را برآورده نکرد.

به خاطر ریزش مخاطبان و روی‌آوری آنان به شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه الشاهد تحریم سریال‌های ترکیه‌ای را شکست و پخش این سریال‌ها را آغاز کرد که به دنبال آن شبکه ام بی سی عراق نیز سریال « Çarpışma » “برخورد” را پخش کرد.

بنابراین به نظر نمی رسد که مجموعه شبکه‌های ماهواره‌ای سعودی به درخواست‌ها برای تحریم تولیدات ترکیه از جمله سریال‌های ساخت این کشور پاسخ مثبت دهند چرا که این امر خسارت‌های مالی سنگینی بر این شبکه‌ها تحمیل خواهد کرد.

علاوه بر این، توقف این پخش سریال‌های ساخت ترکیه مانع از پیگیری مخاطبان سعودی نخواهد شد و همه این سریال‌ها در سایت‌های دیگر قابل مشاهده است لذا شبکه‌های سعودی علیرغم تحریم این سریال‌ها برای جذب و نگه‌داشتن مخاطبان خود و کسب سود ناچار به پخش سریال‌های ترکیه شدند و این بار شبکه ام بی سی حق پخش سریال «دختر سفیر» خریداری کرد تا عامل شکسته شدن این تحریم‌ها باشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا