خبر اولسیاسی

اقدامات احتمالی کردها پس از آتش زدن مقر حزب دموکرات کردستان در بغداد

کردها به وعده های بغداد برای تامین امنیت مقرهای احزاب کرد در پایتخت و شناسایی و محاکمه عاملان آتش زدن مقر حزب دموکرات کردستان در بغداد، اعتماد ندارند.

میدل ایست نیوز: برخی منابع سیاسی کرد در اقلیم کردستان عراق در گفت وگویی با «العربی الجدید» عدم اعتماد خود به توانایی بغداد برای تامین امنیت مقرهای احزاب کرد در پایتخت یا انجام تحقیقات بی طرفانه برای شناسایی عاملان آتش زدن مقر حزب دموکرات کردستان را اعلام کردند.

پیش از این در شنبه گذشته، برخی افراد پس از اظهارات «هوشیار زیباری»، از سران حزب دموکرات کردستان که آن را اهانت به الحشد الشعبی به حساب آوردند، اقدام به آتش زدن و غارت مقر حزب دموکرات کردستان در بغداد کردند.

بغداد وعده هایی مبنی بر انجام تحقیقات بی طرفانه و حرفه ای و شناسایی و محاکمه عاملان آتش زدن مقر حزب دموکرات کردستان و همچنین تامین امنیت لازم برای مقرهای احزاب کرد در بغداد به دولت اقلیم کردستان داد.

یکی از مسئولان برجسته کرد در اربیل که نخواست نامش فاش شود گفت که اربیل به وعده های بغداد برای تامین امنیت مقرهای احزاب کرد و شناسایی و محاکمه عاملان آتش زدن دفتر حزب دموکرات کردستان در بغداد اعتماد ندارد.

وی تاکید کرد که نیروهای امنیتی برای حفاظت از مقرهای احزاب در بغداد فرستاده شده است اما به نظر می رسد این نیروها توانایی تعامل حرفه ای با تعرضاتی که به مقرهای احزاب می شود را نداشته باشند.

این منبع بیان کرد که این وضع و عدم اعتماد اقلیم کردستان به وعده های بغداد، دولت اقلیم کردستان را بر آن داشته تا گزینه هایی را بررسی کند.

وی توضیح داد که یکی از گزینه هایی که دولت اقلیم کردستان دارد این است که نیروهای امنیتی کرد را برای حفاظت از مقرهای احزاب کرد به بغداد بفرستد و یا در زمان کنونی مقرها را در پاسخ به حمله به مقر حزب دموکرات کردستان و آتش زدن پرچم اقلیم کردستان ببندد.

این مقام برجسته در اربیل تاکید کرد که به بغداد ابلاغ شده که چه گزینه هایی پیش روی اقلیم کردستان است و اینکه این گزینه ها چه پیامدهایی خواهد داشت و بغداد مسئول آن است.

وی در ادامه افزود که منتظر بازگشت «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق به بغداد هستند تا گزینه های احتمالی و اقدامات دولت را با او بررسی کنند.

از طرفی دیگر «فارس الپیرفکانی»، نماینده حزب دموکرات کردستان در گفت وگویی با العربی الجدید تاکید کرد که همه گزینه های احتمالی برای اقلیم کردستان امکان بررسی دارد اما این امر با توجه به وضعیت سخت دولت عراق، پیامدهای بسیار سنگینی خواهد داشت، از این رو باید نسبت به عاملان آتش زدن مقر حزب دموکرات کردستان و هر که آنها را به این عمل تحریک کرده تجدید نظر شود.

وی از دولت عراق خواست واکنش قانونی نسبت به عاملان این اقدام نشان دهد زیرا اقدام آنها به شهرت و وجهه عراق آسیب می زند.

نماینده حزب دموکرات کردستان با اشاره به وجود نگرانی هایی برای کادر و کارکنان مقرهای احزاب به خصوص با توجه به عدم ثبات امنیتی در پایتخت از دولت خواست تا برای جمع آوری سلاح های بی ضابطه و بازگرداندن اعتماد به قدرت حکومت اقدام کند.

«ماجد شنکالی»، از دیگر سران حزب دموکرات کردستان نیز در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: «پیامدهای آتش زدن مقر حزب دموکرات کردستان بسیار خطرناک است و به نفع عراق نیست.»

وی در ادامه افزود که ما وعده های بغداد را در نظر خواهیم گرفت اما به آن اعتماد کامل نداریم.

شنکالی تاکید کرد که کردها نسبت به تکرار این تعرضات به مقرهای احزاب نگرانند و صحبت از انتقال مقرهای احزاب کرد به اقلیم کردستان را به نفع احزاب کرد ندانست چرا که بسیاری از طرفداران حزب دموکرات کردستان در بغداد و سایر شهرها هستند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا