خبر اولسیاسی

پیشرفت رایزنی ها در ریاض بر سر تشکیل دولت جدید در یمن

انتظار می رود طی هفته کنونی و پس از تکمیل جزئیات درباره اسامی وزرا و وزارتخانه ها در یمن، دولت جدید تشکیل شود.

میدل ایست نیوز: رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید یمن در ریاض به مراحل پیشرفته ای میان همه طرف ها رسیده است به صورتی که بسیاری از موضوعات قطعیت یافته و انتظار می رود طی هفته کنونی و پس از تکمیل جزئیات درباره اسامی وزرا و وزارتخانه ها تشکیل دولت جدید یمن اعلام شود.

العربی الجدید از برخی منابع خاص مطلع شده که رایزنی ها، گام بزرگی را طی کرده و پس از چند ماه بحث و رایزنی در ریاض، زمان تشکیل دولت جدید یمن نزدیک می شود.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود تاکید کردند که بر حسب توافق صورت گرفته، 20 وزارت از 24 وزارت میان جنوب و شمال یمن تقسیم می شود به صورتی که سهم شورای انتقالی جنوب 4 وزارت خواهد بود و حزب «التجمع الیمنی للاصلاح» نیز 4 وزارت(3 وزارت سهم شمال و یک وزارت سهم جنوب) سهم دارد.

طی این رایزنی ها، حزب «الموتمر الشعبی العام»، 4 وزارت، حزب «الاشتراکی الیمنی»، 2 وزارت و حزب «العدالة و البناء»، حزب «التنظیم الناصری» و حزب «الرشاد» هر کدام یک وزارت سهم خواهند داشت و 3 وزارت نیز از سهم جنوب به 3 طایفه در جنوب (حضرموت الجامع، سقطرة و المهرة) خواهد رسید.

این منابع درباره وزارت خانه هایی که به هر طرف اختصاص داده خواهد شد تاکید کردند که این امر هنوز مورد بحث است و احتمال دادند که فردا یا دوشنبه بر سر آن توافق شد و سپس «معین عبدالملک»، نخست وزیر یمن از همه طرف ها خواهد خواست تا وزرای پیشنهادی خود را معرفی کنند.

اما برخی از وزارت های حاکمیتی یعنی: وزارت دفاع، کشور، دارایی و امور خارجه به «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهور مورد حمایت عربستان در یمن اختصاص خواهد داشت و او خواهد توانست بدون دخالت هیچ یک از طرف های یمنی وزرای این وزارت ها را تعیین کند.

منابع درباره «احمد المیسری»، معاون نخست وزیر یمن و «صالح الجبوانی»، وزیر سابق حمل و نقل یمن گفتند که الجبوانی جایی در دولت جدید نخواهد داشت زیرا دولت جدید بر اساس نظام سهمیه بندی ها تشکیل خواهد شد و درباره المیسری نیز مخالفت شدیدی از سوی ائتلاف عربی در یمن وجود دارد و هنوز وضعیت او برای ماندن در دولت جدید یا عدم حضور قطعی نیست.

گفتنی است در این میان برخی از ائتلاف های سیاسی در یمن سهمی در وزارت ها نداشتند که بارزترین آنها، «الائتلاف الوطنی الجنوبی»، «الحراک الجنوبی» و جنبش «النهضة» است.

یک منبع در الائتلاف الوطنی گفت که این امر با اولویت دادن به منافع کشور و مصلحت عمومی انجام شده است و اگر این رایزنی ها به نفع همه باشد و مشکلات و درگیری ها را حل کند، اجازه بازگشت به نهادهای دولتی را بدهد، مشکلات شهروندان را حل و خدمات برایشان فراهم کند، نیروهای درگیری از ابین خارج شوند و ارتش و امنیت به سقطری بازگردد و هدف قرار دادن استان شبوه و سایر مناطق متوقف شود این ائتلاف با عدم تخصیص وزارت به آن مشکلی نخواهد داشت.

یک منبع در دولت مورد حمایت عربستان در یمن در گفت وگویی با العربی الجدید تاکید کرد که هنوز برخی از پرونده ها به صورت کامل حل و فصل نشده و ممکن است طول بکشد که مهم ترین آن پرونده نظامی و امنیتی است که تحت امر عربستان قرار دارد و گفت که این پرونده در بسیاری از مسائلش به خصوص خروج کامل نیروهای نظامی و انتقال اردوگاه های خارج عدن به جبهه ها دچار توقف شده است.

همچنین هیچ یک از منابع در ریاض حقیقت آنچه را که در آخرین دیدار عبد ربه منصور هادی و «آیداروس الزبیدی»، رئیس شورای انتقالی جنوب رخ داده را فاش نکرد، به ویژه که این جلسه خصوصی بود و شخص دیگری در آن مشارکت نداشت، و ملاقات این دو نفر چهل دقیقه به طول انجامید و بسیاری از منابع آن را یک جلسه خصوصی”توصیف کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا