خبر اولسیاسی

با گذشت 48 ساعت از تشکیل ائتلاف سیاسی تازه اهل سنت عراق، نشانه های اختلاف آشکار شد

حزب المشروع العربی با صدور بیانیه ای رسمی نسبت به بیانیه پایانی اولین جلسه «الجبهة العراقیة» موضعی تهدیدآمیز گرفت.

میدل ایست نیوز: حزب «المشروع العربی» به ریاست «خمیس الخنجر» با انتشار بیانیه ای نسبت به بیانیه «الجبهة العراقیة» درباره انتصاب «اسامه النجیفی» به ریاست این ائتلاف تازه تأسیس موضعی تهدیدآمیز گرفت.

حزب المشروع العربی که خود یکی از اعضای ائتلاف تازه تأسیس «الجبهة العراقیة» است، یکشنبه شب (26 اکتبر) با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که با بیانیه پایانی صادرشده از جانب آن ائتلاف مخالف است و در تماس با سران آن برای الغای بیانیه و الغای همه مصوبات مندرج در آن طی 24 ساعت آینده پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

این بیانیه افزوده که حزب المشروع العربی در صدور این بیانیه و مشورت های مربوط به اتخاذ این تصمیمات حضور نداشته و تأکید کرده که در صورت عدم تحقق خواسته های حزب «گام های دیگری برداشته خواهد شد».

ائتلاف الجبهة العراقیه یکشنبه شب با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در جلسه ای درباره چالش‌های فرا روی کشور رایزنی کرده است.

در این بیانیه آمده که در این نشست بر لزوم اصلاح نهاد قانون گذاری برای انجام مسئولیت ملی اش به دور از هیمنه و تسلط بر آن، تفاهم و همکاری میان گروه‌های سیاسی برای تحقق هدف مذکور و انتخاب رئیس فراکسیون پارلمانی، دیبر و سخنگوی این ائتلاف در روز دوشنبه و داشتن روابط گسترده با گروه‌های سیاسی برای تشریح اهداف این ائتلاف تاکید شد.

این بیانیه افزوده که این ائتلاف همچنین «اسامه النجیفی» را به ریاست خود انتخاب کرد.

روز جمعه (23 اکتبر) «اسامه النجیفی» از تشکیل ائتلاف سیاسی تازه‌ای از نیروهای اهل سنت با 35 کرسی در مجلس خبر داد.

او دقایقی پس از پایان جلسه گروهی از سران سیاسی اهل سنت عراق که شماری از نمایندگان جداشده از ائتلاف القوی العراقیه به ریاست محمد الحلبوسی نیز در آن حضور داشتند تشکیل این ائتلاف سیاسی جدید را اعلام و تأکید کرد که این ائتلاف برای «دادن حق مظلومان» تشکیل شده است.

در بیانیه حاضران در این نشست که النجیفی آن را قرئت کرد آمده که در این جلسه اوضاع سیاسی و امنیتی و اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی عراق و چالش‌های پیش روی کشور بررسی و بر ضرورت تلاش‌های ملی و صادقانه برای برگزاری انتخابات در شرایطی طبیعی که سلاح بی ضابطه و گرایش به دخالت در آن جای نداشته باشد تأکید شد.

این بیانیه افزوده که حاضران بحران ها و مشکلات استان‌ها و اقدامات ظالمانه در حق شهروندان و انکار حقوق مشروع آنان و «جنایت آدم‌ربایی در مورد شمار بالایی از شهروندان و کسانی که براثر توطئه یا اتهامات مخبران مخفیانه بازداشت شده‌اند» را بررسی کردند.

در این بیانیه آمده که به موجب مسئولیت ملی و مسئولیت در قبال مردممان که رنج‌های بسیار کشیدند و همچنان تحت تأثیر آن هستند 35 نماینده مجلس از ائتلاف‌های «جبهة الانقاذ» (النجیفی)، کتلة الجماهیر (ابومازن)، المشروع العربی (خمیس الخنجر)، حزب اسلامی، و الکتلة العراقیة المستقلة و شماری نماینده مستقل توافق کرده‌اند که با تشکیل جبهه پارلمانی به این وضعیت ظالمانه پایان دهند.

آنان افزوده‌اند که هدفشان اعتمادسازی و ایجاد امید و ایستادن در برابر چالش‌هاست و تأکید کرده‌اند که به شراکت واقعی و وحدت کشور و تلاش برای حل مشکلات به جای ایجاد بحران اهتمام دارند.

تشکیل این ائتلاف تازه کفه «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق را تضعیف و احتمال برکناری وی از این سمت را افزایش می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا