سرخط خبرهاسیاسی

تاسیس «ائتلاف کردستان» توسط کردهای ترکیه

برخی احزاب کرد ترکیه، ائتلاف فراگیری با نام ائتلاف کردستان تاسیس کردند.

میدل ایست نیوز: احزاب سیاسی و سازمان های مدنی کرد در ترکیه، به واسطه یک ائتلاف فراگیر به عنوان نماینده کردها متحد شدند و نام آن را «ائتلاف کردستان» نهادند.

حزب «دموکراتیک خلق» در بیانیه ای گفت که 10 حزب و انجمن در نشستی در استان دیاربکر در جنوب شرق ترکیه که اکثر جمعیت آن را کردها تشکیل می دهند، تصمیم به پیوستن به ائتلاف دائمی کردها گرفتند.

وی اشاره کرد که از میان احزابی که به این ائتلاف پیوسته اند، می توان به حزب الانسان و الحریة، حزب کمونیست کردستان و حزب دموکرات کردستان اشاره کرد.

در این رابطه «مدحت سنجار»، رئیس حزب دموکراتیک خلق گفت: «دیدارهای متقابل برای ایجاد یک ائتلاف پس از انتخابات اخیر بین ما انجام شد اما این جلسه اولین بار بود که به صورت علنی و عینی، ایجاد ائتلاف دائمی کردستان در آن بررسی می شد.»

وی افزود که وحدت ملی قضیه مهی برای کردها است چرا که وجود کردها به عنوان یک ملت در خطر است.

سنجار اظهار داشت که تحول دموکراتیک در ترکیه نمی تواند بدون مشارکت کردها محقق شود همانطوری که تجربه امروز نشان داده است و گفت که تغییراتی این چنینی باعث پیشرفت و تشویق دموکراسی در همه خاورمیانه می شود.

از طرفی دیگر «محمد امین کارداش»، رئیس حزب دموکرات کردستان گفت: «بگذارید جهان بداند که کردها در سیاست متحد شدند و اینکه این ائتلاف قدرتش را از شمال سوریه می گیرد جایی که کردهای سوریه پس از بحران سال 2011 در آن یک منطقه خودمختار تاسیس کردند.»

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا