اقتصادیخبر اول

پویش‌های مردمی در عراق، اردن، مصر و یمن برای تحریم کالاهای فرانسوی

پویش‌های مردمی در روزهای گذشته برای تحریم کالاهای فرانسوی در مصر، عراق، یمن و اردن افزایش پیدا کرده است.

میدل ایست نیوز: پویش‌های مردمی در روزهای گذشته برای تحریم کالاهای فرانسوی در مصر، عراق، یمن و اردن افزایش پیدا کرده است.

عراق

در این میان، علیرغم اینکه مبادلات تجاری عراق و فرانسه چیزی در حدود 400 میلیون یورو در سال و شامل کالاهایی چون خودرو، دارو، لوازم برقی، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی است اما درخواست‌ها برای تحریم کالاهای فرانسوی در بغداد و مناطق شمالی و غربی عراق افزایش یافته است و روز گذشته نیز شماری از شهروندان این کشور در برابر سفارت فرانسه در بغداد تظاهرات کرده و به اقدام «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری این کشور در حمایت از انتشار کاریکاتورهای موهن نسبت به پیامبر بزرگوار اسلام (ص) اعتراض نمودند و خواستار تحریم کالاهای تولید فرانسه شدند.

در همین رابطه، «جاسم الشمری»، کارشناس اقتصادی عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: مبادلات تجاری عراق و فرانسه با دیگر کشورهای منطقه چون شورای همکاری یا حتی اردن، لبنان و مصر قابل مقایسه نیست و در بهترین حالت در سال 2014 میلادی به یک میلیارد دلار رسید که بیش از 600 میلیون دلار آن مربوط به صادرات نفتی عراق به فرانسه و مابقی به مبادله تجاری شرکت‌های بخش خصوصی مربوط می شود و در سال 2016 نیز حجم مبادله غیر نفتی دو کشور کمتر از 400 میلیون دلار بوده است.

مصر

بر خلاف مواضع رسمی دولت مصر، محافل مردمی این کشور نسبت به اظهارات موهن مکرون نسبت به اسلام بسیار خشمگین هستند و فعالان اجتماعی این کشور در فضای مجازی خواستار تحریم هر نوع کالای تولید فرانسه در بازارهای مصر شده اند، درخواستی که با استقبال پررنگ شهروندان مصری در عدم خرید کالاهای فرانسوی رو به رو شده است.

در همین رابطه، یکی از مسئولان اتاق بارزگانی مصر از موضع مقامات رسمی این کشور در عدم انتقاد از این اظهارات اهانت‌آمیز همانند دیگر کشورهای عربی و اسلامی انتقاد کرد.

این مقام تجاری مصر که نخواست نامش فاش شود، از درخواست‌های بارزگانان و مصرف‌کنندگان مصری برای تحریم تولیدات فرانسه استقبال کرد و آن را سلاح کارسازی برای اعمال فشار بر فرانسه دانست به طوری که عملا بسیاری از فروشگاه‌ها در استان‌های مصر از قفسه خود تولیدات فرانسه را برداشته اند.

«محمود العسقلانی»، رئیس انجمن شهروندان علیه گرانی هم بر این باور است که تحریم‌ها تاثیر بسزایی در خرید تولیدات غذایی و لوازم آرایشی تولید فرانسه داشته است، پاریس یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران اروپایی در مصر است و بیش از 160 شرکت فرانسوی به میزان بیش از 3 میلیارد یورو در مصر سرمایه‌گذاری کرده اند و تحریم‌های مردمی می تواند خسارت‌های سنگینی برای این شرکت‌ها به دنبال داشته باشد.

اردن و یمن

همانند مصر، پویش تحریم کالاهای فرانسوی در اردن نیز رو به فزونی است، «خلیل الحاج»، رئیس اتاق بازرگانی امّان در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: درخواست‌ها برای تحریم تولیدات فرانسه در اردن افزایش قابل توجهی یافته است و مراکز تجاری از چند روز پیش از فروش کالاهای تولید فرانسه خودداری می کنند و استقبال مردم از سوخت تولیدی شرکت توتال فرانسه در سایه وجود جایگزین‌هایی برای آن در اردن رو به کاهش نهاده است.

در یمن نیز که درگیر جنگ و منازعات داخلی است که به صورت پررنگی بر بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش تجاری تاثیرگذار بوده است، پویش‌های بزرگی برای تحریم کالاهای تولید فرانسه آغاز شده است و در چندین شهر یمنی علاوه بر محکومیت اقدام فرانسه در توهین به اسلام کمپین‌هایی برای آگاهی‌بخشی در اهمیت تحریم کالاهای فرانسوی و اتخاذ اقدامات تجاری مناسب در این زمینه و معرفی جایگزین این کالاها آغاز شده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا