اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

فاینَنشال تایمز: قطر یک میلیارد دلار به عمان کمک مالی کرد

روزنامه فاینَنشال تایمز اعلام کرد عمان حمایت مالی مستقیمی به ارزش یک میلیارد دلار از قطر دریافت کرده است.

میدل ایست نیوز: روزنامه فاینَنشال تایمز اعلام کرد عمان حمایت مالی مستقیمی به ارزش یک میلیارد دلار از قطر دریافت کرده است.

به گزارش صندوق بین‌المللی پول، این حمایت مالی دوحه از مسقط در شرایطی انجام می‌شود که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد عمان در نتیجه کاهش بهای جهانی نفت و پیامدهای خسارت‌بار اپیدمی کرونا 10درصد کوچک‌تر خواهد شد.

روزنامه بریتانیایی فاینَنشال تایمز به نقل از منبعی آگاه که نخواست نامش فاش شود، نوشت: قطر پس از آنکه یک میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی عمان واریز کرد، وعده داده است که کمک‌های بیشتری ارائه خواهد کرد.

عمان در ماه جاری اکتبر از اعمال مالیات ارزش بر افزوده بر کالاها و خدمات از ابتدای ماه آوریل آتی خبر داد، اقدامی که عربستان، امارات و بحرین پیشتر آن را اجرایی کرده اند.

عمان و قطر تاکنون بیانیه‌ای رسمی درباره کمک‌‌ مالی یک میلیاردی منتشر نکرده اند.

کشورهای شورای همکاری که اقتصادشان به صورت عمده بر صادرات نفت متکی است، نیاز دارند تا میانگین بهای طلای سیاه به 105 دلار برای هر بشکه برسد تا از کسری بودجه کنونی خلاص شوند بنابراین با نزدیک شدن هر بشکه نفت به 40 دلار، عمان با کسری بودجه 18درصدی رو به رو است.

عمان تاکنون تلاش‌های بسیاری برای حل اختلاف عربستان، امارات و بحرین از یک سو و قطر از سوی دیگر انجام داده است اما این اختلاف از سال 2017 میلادی که کشورهای مذکور رابطه خود را با قطر قطع کردند، لاینحل باقی مانده است.

در همین رابطه، دولتمردان عمانی نگران این مساله هستند که کمک‌های مالی کشورهای درگیر به اصل بی‌طرفی مسقط آسیب برساند، اصلی که در محافل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی مورد پذیرش قرار گرفته است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا