خبر اولسیاسی

وزن‌کشی گروه‌های سیاسی برای تصاحب رهبری مناطق اهل تسنن عراق

تشکیل ائتلاف تازه‌تاسیس «الجبهه العراقیه» نشانگر آغاز منازعه سیاسی پررنگ در مناطق سُنی‌نشین عراق پیش از برگزاری انتخابات پیش از موعد در ژوئن سال 2021 است.

میدل ایست نیوز: ائتلاف «الجبهه العراقیه» که با عضویت نمایندگان پارلمان استان‌های شمالی و غربی شکل گرفت، نشانگر آغاز منازعه سیاسی پررنگ در این مناطق پیش از برگزاری انتخابات پیش از موعد در ژوئن سال 2021 است به ویژه که اخیرا برخی از اعضای ائتلاف تازه‌تاسیس الجبهه العراقیه در سخنانی بر لزوم تصحیح عملکرد پارلمان و برکناری «محمد الحلبوسی» از ریاست قوه مقننه تصریح کرده اند.

ائتلاف الجبهة العراقیة با حضور 35 نماینده پارلمان عراق از پنج ائتلاف «المشروع العربی» به ریاست خمیس الخنجر، «الجماهیر الوطنیة» به ریاست احمد الجبوری، «جبهه نجات و توسعه» به ریاست النجیفی و حزب اسلامی و فراکسیون مستقل العراقیة روز یکشنبه گذشته اعلام موجودیت کرد.

جبهه العراقیه سه‌شنبه گذشته با اعلام انتخاب اسامه النجیفی به ریاست این ائتلاف در بیانیه‌ای اظهار داشت: رهبران این ائتلاف بر اساس اصل توافق یا اکثریت در راستای اصلاح عملکرد پارلمان و دولت تلاش و با دیگر گروه‌های سیاسی در این باره رایزنی خواهند کرد.

در ادامه این بیانیه همچنین بر لزوم مقابله با ناکامی دولت در حل و فصل ریشه‌ای مشکلات و معضلات مناطق آزاد شده از چنگال داعش و دیگر مناطق آسیب دیده تاکید کردند.

در همین رابطه، یکی از اعضای ارشد ائتلاف پارلمانی النصر در واکنش به تحولات سیاسی جاری در مناطق شمالی و غربی عراق که هنوز 10 شهر آن در شمار شهرهای جنگ‌زده قرار دارد، در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار داشت: این تحولات سیاسی نشانه منازعه بر سر رهبری مناطق اهل سنت عراق و در راستای آمادگی‌های زودهنگام برای انتخابات و تلاش به منظور جلب نظر مردم از به شمار می رود.

وی اظهار داشت: افکار عمومی و مردم مناطق سنی‌نشین توجه چندانی به رقابت و وزن‌کشی نیروهای سیاسی سُنی ندارند و بیشتر منتظر حل معضلاتی چون پرداخت غرامت و بازسازی زیرساخت‌های نابود شده و بهبود وضعیت خدمات‌رسانی هستند که تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، «میزر العاکوب»، عضو ائتلاف پارلمانی الجبهه العراقیه در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: این ائتلاف برای تصحیح عملکرد پارلمان و بهبود وضعیت استان‌های شمالی و غربی تلاس خواهند کرد و با در کنار اکثریت گروه‌های سیاسی برای تصحیح عملکرد پارلمان خواهد ایستاد.

العاکوب تصریح کرد: در نشست روز سه‌شنبه ائتلاف الجبهه العراقیه، «احمد عبدالله الجبوری»(ابومازن) به ریاست فراکسیون این پارلمان، «ناهده الداینی» معاون رئیس فراکسیون، «خالد المفرجی» سخنگو و «محمد الخالدی» به عنوان دبیر این ائتلاف انتخاب شدند.

در همین ارتباط، «علی الصجری»، دیگر عضو ائتلاف الجبهه العراقیه پیشتر تصریح کرده بود که این ائتلاف درخواست برکناری الحلبوسی از ریاست پارلمان را به دلیل دست داشتن در پرونده‌های بزرگ فساد‌ ارائه خواهد کرد.

الصجری افزود: الجبهه العراقیه با همکاری دیگر شرکای سیاسی در این باره تلاش خواهد کرد.

«حسین العقابی»، نماینده پارلمان عراق و عضو کمیسیون حقوقی هم اظهار داشت: درخواست هر گونه تغییر در روسای سه‌گانه (رئیس پارلمان، نخست‌وزیر و رئیس جمهوری) حقی مشروع برای هر گروه سیاسی است و این گروه‌ها می‌توانند از شیوه‌های قانونی و دموکراتیک ایده خود را مطرح و آن را پیش ببرند چرا که این امر حقی قانونی به شمار می رود.

در مقابل، «عبدالله الخربیط»، عضو ائتلاف القوی العراقیه به ریاست الحلبوسی امکان موفقیت‌آمیز بودن اقدام الجبهه العراقیه در برکناری رئیس پارلمان را اندک دانست و در گفت‌وگویی مطبوعاتی اظهار داشت: ما و آنها هر دو فراکسیونی پارلمانی هستیم و وزن‌کشی سیاسی امری مشروع و قانونی است، ما آنها را در هر میدانی مغلوب خواهیم کرد.

منابع آگاه پیشتر به «عربی 21» گفته‌ بودند که هدف اصلی «الجبهة العراقیه» برکناری رئیس مجلس عراق «محمد الحلبوسی» است و افزوده‌اند که علت این تصمیم خشم اعضای این گروه از تلاش‌های الحلبوسی برای تبدیل شدن به یکی از رهبران اهل سنت عراق و تک‌روی او در این عرصه و خودداری‌اش از هماهنگی با دیگر نیروهای سیاسی اهل سنت است.

این منابع افزودند که الحلبوسی به رهبری مشترک اعتقادی ندارد و می‌کوشد دیگر نیروهای سیاسی اهل سنت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد یا آنها را در صورت خودداری از همراهی با وی به محاق برد.

منابع یاد شده تأکید کرده‌اند که حادثه الفرحاتیه موضوع برکناری الحلبوسی را که پیش از این نیز بارها مطرح شده بود دوباره احیا کرده است زیرا نمایندگان اهل سنت معتقدند که الحلبوسی در مقام رئیس مجلس کار چندانی برای دفاع از حقوق اهل سنت انجام نداده است.

این منابع اظهار داشتند که اصلی‌ترین گزینه این گروه برای جانشینی محمد الحلبوسی «احمد الجبوری» (ابومازن) استاندار سابق صلاح‌الدین است، هرچند برخی نیروهای سیاسی اهل سنت با انتخاب وی مخالف‌اند و موضوع به مذاکرات بیشتر موکول شده است.

این منابع درباره موضع نیروهای سیاسی شیعه درباره این تحولات تأکید کرده اند که شماری از این نیروها ازجمله جریان صدر و ائتلاف فتح موافقت خود با برکناری الحبوسی را به اطلاع سران این ائتلاف جدید رسانده‌اند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا