اقتصادیخبر اولسیاسی

چگونگی تحریم کالاهای فرانسوی و ترکیه ای، چالش جدید کشورهای شورای همکاری

اختلاف بر سر تحریم کالاهای فرانسوی و ترکیه‌ای در کشورهای عضو شورای همکاری نشان می دهد که بحران شورای همکاری همچنان ادامه دارد.

میدل ایست نیوز: کشورهای عضو شورای همکاری در قطب بندی جدیدی (اعلام نشده) در خصوص رقابت بر سر تحریم کالاهای فرانسوی و ترکیه ای قرار گرفته اند به صورتی که عربستان و امارات، کالاهای ترکیه را تحریم کردند و در مقابل قطر و کویت به تحریم کالاهای فرانسوی رو آوردند، امری که نشان می دهد تحریم کالاها نیز در تداوم اختلافات سیاسی مرتبط با بحران شورای همکاری انجام می شود.

برخی کارشناسان امور مربوط به کشورهای عضو شورای همکاری معتقدند که تحریم کالاهای ترکیه ای به صورت گسترده و به سرعت انجام شد، امری که طرفداران ترکیه از جمله قطر و کویت را بر آن داشت تا به دنبال واکنشی فوری باشند، از این رو نسبت به اظهارات و مواضع فرانسه که مدعی دفاع از آزادی بیان است واکنش نشان دادند و خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شدند.

این کارشناسان اشاره کردند که تحریم ها با عناوین و راه های مختلف در تداوم اختلافات سیاسی در میان کشورهای عضو شورای همکاری انجام می شود از آنجا که عربستان و امارات با تحریم کالاهای ترکیه درصدد ارسال این پیام به اردوغان برآمدند که موج رسانه ای و سیاسی وی علیه آنها بی جواب نخواهد ماند و در مقابل قطر و اسلامگرایان کویت برای نشان دادن وفاداری خود به اردوغان به تحریم کالاهای فرانسوی اقدام کردند.

فرانسه از طریق برخی مجموعه های بزرگ و مارک های تجاری لوکس مانند «لویی ویتون»، مرکز موزه لوور در ابوظبی، طراحی موزه ملی قطر و ساخت مترو در جده عربستان در کشورهای عضو شورای همکاری حضور دارد.

فرانسه همچنین، تجهیزات و تکنولوژی خود را به ارزش میلیاردها یورو به کشورهای ثروتمند عضو شورای همکاری می فروشد.

در کویت 60 فروشگاه که کالاهای فرانسوی عرضه می کردند، قفسه های خود را از کالاهای فرانسوی خالی و آژانس های مسافرتی، ارائه تورهای سفر به فرانسه را متوقف کردند.

قطر نیز عرضه کالاهای فرانسوی در فروشگاه های زنجیره ای «المیره» را متوقف کرد و بنا به گفته روزنامه های فرانسوی امسال در نشست انجمن صلح پاریس که قرار است از 11 تا 13 نوامبر برگزار شود شرکت نخواهد کرد.

اما کارشناسان معتقدند که دوحه به علت حجم بالای تعاملات خود با پاریس در زمینه های مختلف نمی تواند به این تحریم ادامه دهد.

عربستان از دیگر کشورهای عضو شورای همکاری یکی از بزرگترین شرکای تجاری فرانسه در منطقه است که ارزش مبادلاتش با فرانسه به ده میلیارد یورو در سال 2018 رسیده بود اما این کشور تنها به محکوم کردن اهانت فرانسه به پیامبر اسلام (ص) اکتفا کرد و اقداماتی در خصوص تحریم کالاهای فرانسوی انجام نداد.

ناظران بر این باورند که عربستان اکنون بهتر می تواند مردمش را با جهت گیری رسمی خود همراه و منطبق کند. این کشور موج حملات علیه فرانسه به نام دفاع از رسول اکرم  (ص) را به عنوان بازی سیاسی ترکیه و نمایندگان اسلامگرای آن می داند که حضور پررنگی در کویت دارند.

از سوی دیگر، عربستانی ها مشتاقانه به دنبال تحریم محصولات ترکیه هستند. عربستان از ترکیه به ویژه بر سر قتل جمال خاشقچی، ضدیتش با نقش آفرینی عربستان در منطقه و باز کردن کانال های ماهواره ای عربی در ترکیه علیه عربستان و متحدانش آزرده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که حمله تروریستی در نیس می تواند به کاهش واکنش ها در میان برخی کشورهای عضو شورای همکاری منجر شود.

در این باره محقق شورای روابط خارجی اروپا در برلین اشاره می کند که این موضوع ممکن است روابط مستحکم بین فرانسه و قطر را در معرض خطر قرار دهد.

وی توضیح می گوید که دشمنی فزاینده فرانسه با ترکیه ممکن است به روابط این کشور با نزدیک ترین هم پیمان ترکیه یعنی قطر آسیب بزند.

با توجه به سکوت رسمی قطر در مورد درخواست تحریم کالاهای فرانسوی، فعالان قطری در شبکه های اجتماعی مشتاقانه خواستار جایگزینی محصولات فرانسوی با محصولات ترکیه ای شدند و هشتگی را با عنوان جایگزینی محصول فرانسوی با ترکیه ای راه انداخته اند. برخی دیگر لیستی مصور از محصولات فرانسوی موجود در بازارهای تجاری استان خود را تهیه کردند و فهرستی از نام محصولات ترکیه ای را منتشر کردند که جایگزین همتایان فرانسوی آنها خواهد شد.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا