خبر اولسیاسی

موضع ائتلاف الفتح در قبال برکناری «محمد الحلبوسی» از ریاست پارلمان عراق

منبعی سیاسی در ائتلاف الفتح موضع گروه‌های سیاسی شیعی در قبال ابقای «محمد الحلبوسی» در ریاست پارلمان یا برکناری وی را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: منبعی سیاسی در ائتلاف الفتح موضع گروه‌های سیاسی شیعی در قبال ابقای «محمد الحلبوسی» در ریاست پارلمان یا برکناری وی را اعلام کرد.

منبع مذکور در گفت‌وگو با پایگاه خبری شفق نیوز تصریح کرد: «نیروهای سیاسی شیعی هیچ وقت از هیچ گروه یا شخصی به ضرر گروه دیگر حمایت نکرده، مناصب مربوط به روسای سه‌گانه هر کدام متعلق به طیف مشخصی است، رئیس جمهوری برای کُردها، نخست‌وزیری برای شیعیان و رئیس پارلمان برای اهل سنت است.»

وی افزود: «انتخاب یا پس گرفتن رای اعتماد یا برکناری هر کدام از روسای سه‌گانه به دست احزاب و گروه‌های سیاسی مربوط به آن منصب است.»

این عضو ائتلاف الفتح اظهار داشت: «گروه‌های شیعی به احزاب اهل سنت متشکل از جبهه العراقیه به ریاست اسامه النجیفی و اتحاد القوی به ریاست محمد الحلبوسی اعلام کرده گروهی که نماینده اکثریت اهل سنت و مورد حمایت سیاسی و مردمی است، گروه‌های شیعی نیز از آن گروه حمایت می‌کند چه این گروهِ اکثریتِ اهلِ سنت خواهان ابقای الحلبوسی باشد و چه اینکه خواستار بررکناری وی از ریاست پارلمان.»

ائتلاف تازه تاسیس الجبهه العراقیه به رهبری النجیفی در تلاش است تا الحلبوسی را از ریاست پارلمان خلع کند و فرد دیگری از این جبهه را با توافق شیعیان و کُردها جایگزین وی کند.

در همین رابطه، «محمد الخالدی»، سخنگوی الجبهة العراقیة در این رابطه گفت که این گروه قصد دارد اکنون و پس از توافق با نیروهای شیعه بر سر کنار زدن الحلبوسی از ریاست پارلمان، نیروهای کرد را نیز با خود همراه و رئیسی از الجبهة العراقیة برای پارلمان انتخاب کند.

الخالدی افزود که الجبهة العراقیة این هفته با نیروهای کرد در حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی دیدار خواهد کرد تا آنها را برای تغییر ریاست پارلمان عراق قانع کند.

وی بیان کرد که پارلمان مرده است و نشانه ای از تقلب در انتخابات آتی وجود دارد از این رو باید قوه مقننه و قانون شکنی ها در پارلمان اصلاح شود.

الخالدی اعلام کرد که گفت وگوها و دیدارها به مراحل پیشرفته ای رسیده و نیروهای شیعه هم برای حمایت از این حرکت برای تغییر رئیس پارلمان تمایل نشان داده اند.

وی درباره نامزد ریاست پارلمان عراق گفت که صحبت کردن درباره این موضوع هنوز زود است و هیچ نامزدی در حال حاضر برای این منصب وجود ندارد.

الجبهة العراقية با 35 نماینده از جبهة الانقاذ و التنمیة (جبهه نجات و توسعه) به ریاست اسامة النجیفی، الحزب الاسلامی العراقی (حزب اسلامی عراق) به ریاست رشید العزاوی، المشروع العربی (پروژه عربی عراق) به ریاست خمیس الخنجر، کتلة الجماهیر (فراکسیون الجماهیر) به ریاست احمد الجبوری و الکتلة العراقیة المستقلة (فراکسیون مستقل عراق)

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا