خبر اولدیدگاهسیاسی

5 محور مورد توجه خاورمیانه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا چیست؟

منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از مهم ترین مسائل سیاست خارجی هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری امریکا بوده است.

میدل ایست نیوز: یک گزارش در موسسه مطالعاتی «آتلانتیک کاونسیل»، تاکید دارد که در هر یک از انتخابات ریاست جمهوری در امریکا پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از مهم ترین مسائل سیاست خارجی بوده است، از این رو این موضوع در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری 2020 در امریکا نیز صدق می کند چرا که حوادث مهمی نظیر، ترور «سردار سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، کشتن «ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه تروریستی داعش، تداوم خروج نیروهای امریکایی از عراق، خروج امریکا از توافق هسته ای با ایران و توافق صلح میان اسرائیل، امارات و بحرین در دور نخست ریاست جمهوری ترامپ رخ داد.

در اینجا 5 سوال مهم در رابطه با خاورمیانه که توسط کارشناسان ارشد موسسه مطالعاتی آتلانتیک پاسخ داده شده است مطرح می شود:

آیا امریکا باید از خاورمیانه خارج شود؟

از نظر بسیاری، خاورمیانه منطقه ای با خشونت مداوم و مشکلات به ظاهر غیرقابل حل است که تصمیم امریکا برای خروج از منطقه را به گزینه ای جذاب تبدیل می کند. در این دوره تجدید رقابت قدرت های بزرگ و چالش تامین نیروی نظامی کافی به طور همزمان در اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس و مدیترانه شرقی که به طور فزاینده ای مشکل دارد، در حال افزایش است.

به نظر می رسد در حالی که خروج نیروهای نظامی از خاورمیانه برای اعزام آنها به نقاطی دیگر جواب داده است، اما انجام این کار فرصتی برای طرف های دیگر فراهم می کند تا نفوذ خود را در منطقه گسترش دهند و به طور بالقوه امنیت منابع جهانی نفت را به ضرر ایالات متحده و متحدانش در معرض خطر قرار دهند؛ در حالی که حضور نظامی امریکا در منطقه در حال حاضر کمتر از حد مطلوب است ، از این رو تلاش ها و منافع دیپلماتیک و اقتصادی دلیل خوبی برای ادامه حضور امریکا در منطقه است و باعث می شود امریکا و متحدانش از امنیت و رفاه بیشتری برخوردار شوند.

خروج امریکا از خاورمیانه، پیروزی هایی را به هر یک از دشمنان امریکا در منطقه می دهد به خصوص گروه های تندرو که در صورت خروج امریکا در منطقه تنها خواهند بود از این رو خروج امریکا، استراتژیک نخواهد بود و آنچه لازم است ارزیابی بازده سرمایه گذاری است که ایالات متحده با حفظ اولویت مشارکت با کشورهای خاورمیانه و افزایش قابلیت های بخش امنیت در منطقه و قابلیت همکاری، از الگوی فعلی خود به دست می آورد.

آیا ایالات متحده باید دوباره وارد سوریه شود؟

ایالات متحده سوریه را ترک نکرد و با مشارکت مداوم خود با ظرفیت محدود توانست از پیروزی بشار اسد و بازگشت داعش که یکی از عوامل بی ثباتی در منطقه است جلوگیری کند، حضور امریکایی ها در شمال شرق، روسیه را مجبور به تردید در حمله گسترده علیه استان ادلب کرد که پناهگاه امن و شکننده ای برای چهار میلیون غیرنظامی سوریه بود. بارها و بارها، گفته شده که آنچه در سوریه اتفاق می افتد پایدار نیست. اگرچه فشار برای ردپای ایالات متحده در سطح جهانی وجود دارد ، اما انجام این کار تنها در صورت اعتماد به متحدان امکان پذیر است. نه دموکرات ها و نه جمهوری خواهان نمی خواهند شاهد درگیری نظامی بیشتر امریکا در سوریه باشند، اما ایالات متحده باید تعاملات دیپلماتیک خود را در آنجا افزایش دهد.

آیا ایران در مورد توافق هسته ای جدید با ایالات متحده وارد مذاکره خواهد شد؟

موضع ایران کاملاً واضح است؛ ایالات متحده باید قبل از انجام هرگونه مذاکره جدید به برجام متعهد شود. پس از آن، ایران در یک چارچوب چند جانبه با ایالات متحده گفتگو خواهد کرد؛ احتمالاً کمیته مشترکی برای نظارت بر اجرای برجام تشکیل شده است. اما به هیچ وجه روشن نیست که ایران امتیازات سال 2015 خود را در جبهه هسته ای بدون انگیزه های جدید قابل توجه از نظر کاهش تحریم های آمریکا تمدید یا تغییر دهد.

نتیجه توافق با اسرائیل چیست؟

پس از دهه ها رکود، روابط اسرائیل با جهان عرب عمیقا تغییر کرده است، اما ویژگی های درگیری اسرائیل و فلسطین بدون تغییر باقی می ماند. تنش ها میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری ادامه خواهد یافت. فلسطینیان برای نجات به شدت به جامعه بین المللی وابسته خواهند بود و آنها آماده هستند تا تلاش خود را برای مقابله با اشغال اسرائیل در مجامع بین المللی در سازمان ملل متحد و دادگاه کیفری بین المللی افزایش دهند، زیرا اسرائیل به دنبال گسترش و حفظ روابط جدید خود با برخی کشورهای عضو شورای همکاری است.

آیا چین جایگاه بیشتری در خاورمیانه خواهد داشت؟

چین دارای طیف وسیعی از منافع در خاورمیانه و مجموعه ای از سازوکارهای کاملاً مشخص برای تلاش برای دستیابی به آنها است و بسیاری از رهبران خاورمیانه با چینی ها ارتباط و تعامل دارند. برنامه های چین برای توسعه تجارت به ویژه برای رهبرانی که به دنبال ساختن اقتصاد مبتنی بر دانش هستند جذاب است. چین توانسته است رویکرد داده های بزرگ خود را با فن آوری های جدید مرتبط کند و فرصت هایی را برای همکاری های دیجیتالی عمیق تر ایجاد کند. توانایی چین در مدیریت بدترین بیماری ویروس کرونا در حال حاضر همراه با حمایت مادی از شرکای خود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا همچنین موقعیت رو به رشد آن را در سراسر منطقه تقویت می کند.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا