خبر اولسیاسی

حزب کارگران کردستان چندین روستای مسیحی نشین را خالی از سکنه کرده است

روستاهای مسیحی نشین در خود نوار مرزی اند و برای همین بیشتر در معرض عملیات نظامی و تخریب بوده اند و زندگی در آنها برای ساکنانشان خطرناک است.

میدل ایست نیوز: «وحیده یاقو هرمز»، عضو مجلس ایالتی کردستان عراق، تأکید کرد که فعالیت حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در شهرهای عمادیه و زاخو باعث شده که چند روستای مسیحی نشین این منطقه کاملا خالی از سکنه شود.

به گزارش «باس نیوز»، نزدیک به حکومت اقلیم کردستان عراق، هرمز گفت که تأکید اقلیم کردستان بر خودداری از درگیری میان کردها ازجانب نیروهای حزب کارگران بد فهمیده شده و امروز آنان رسما و علنا امنیت و ثبات اقلیم را تهدید می کنند.

او افزود که حزب کارگران خطری جدی برای جان شهروندان اقلیم شده و فعالیت هایش غیر قابل قبول است و باید اقلیم کردستان را ترک کند چون «میدان جنگ آنها مشخص است و این میدان هیچ ربطی به جنوب اقلیم کردستان ندارد».

این نماینده مجلس ایالتی کردستان گفت که بسیاری روستاهای عمادیه و زاخو که مسیحی نشین بودند به سبب فعالیت های حزب کارگران کاملا خالی از سکنه شده است و افزود که این نیروها اجازه بازگشت مسیحیان به روستاهایشان را نمی دهند.

پیش از این «فارس یوحنا»، عضو شورای استانداری دهوک، تأکید کرده بود که ساکنان 15 روستای مسیحی نشین در مرزهای ترکیه و دهوک مجبور به ترک این منطقه شده اند.

ساکنان محلی این مناطق نیز تأکید می کنند که با شدت گرفتن درگیری ها میان ترکیه و نیروهای حزب کارگران و عقب نشینی نیروهای پیشمرگه چندین روستا در این منطقه تخلیه شده اند.

«عبدالاحد ناصر»، فعال مدنی در شهر زاخو گفت که اقدامات نیروهای حزب کارگران درباره وادار کردن ساکنان این مناطق به ترک خانه هایشان منحصر به مسیحیان نمی شود.

او گفت که در شمال اربیل و شرق دهوک حدود 500 روستا هست که اکثر آنها از چند سال پیش به علت فعالیت های حزب کارگران خالی از سکنه شده است.

وی افزود که حزب کارگران بسیاری از این روستاها را به مراکز حضور نظامی خود تبدیل کرده و خانه های مردم را سنگر خود ساخته و همین خانه ها هدف حملات هوایی ارتش ترکیه قرار می گیرد.

به گفته ناصر روستاهای مسیحی نشین در خود نوار مرزی اند و برای همین بیشتر در معرض عملیات نظامی و تخریب بوده اند و زندگی در آنها برای ساکنانشان خطرناک است.

در تازه ترین تحولات روز پنجشنبه حزب کارگران کردستان رسما انفجار دو بمب کنارجاده‌ای در استان دهوک را به عهده گرفت.

نیروهای موسوم به «نیروهای دفاع مردمی کردستان» (HPG) تابع حزب کارگران با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند که نیروهای پیشمرگه که تابع حزب دموکرات کردستان هستند با استفاده از خودروهای زرهی در پی ورود به پایگاه نظامی این نیروها در منطقه کاری بودند که «اقدامات لازم برای هشدار به آنها انجام شد».

این بیانیه افزود که در حین ورود این نیروها دو مین در مسیر آنها منفجر و راه ورود آنها به پایگاه بسته شده است.

با وجود این، در بیانیه این گروه افزوده شده که «در راستای منافع ملت کرد نمی‌خواهد درگیر جنگ شود و فقط در راستای حق مشروعش از خود دفاع می‌کند».

در این حادثه یک سرباز پیشمرگه جان باخت و سه سرباز نیز مجروح شدند.

هیات دولت اقلیم کردستان عراق در جلسه‌ای به ریاست «مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم، حمله عناصر پ ک ک به پیشمرگه در استان دهوک را حمله به همه مردم کردستان اعلام کرد.

در بیانیه دولت محلی اقلیم کردستان در واکنش به این حمله، تاکید کرد که: اقلیم کردستان موجودیتی سیاسی و مشروع برای مردم این اقلیم است و نیروهای پیشمرگه مسئول حفاظت از اراضی و مردم کردستان به هستند، از همین رو هر گونه حمله‌ای از این دست، حمله به همه مردم کردستان محسوب می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است، دولت اقلیم مخالف جنگ میان برادران است اما حمله امروز حزب کارگران کردستان (پ ک ک) از خط قرمز عبور کرده است لذا هیات دولت اقلیم به شدت این حمله را محکوم می‌کند و آن را تجاوز به اقلیم کردستان و نهادهای قانونی‌اش می داند و تلاش خواهد کرد تا مانع از وخامت وضعیت امنیتی در اقلیم شود.

دفتر نخست وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای حملات گروه پ ک ک علیه نیروهای پیشمرگه در استان دهوک را محکوم کرد.

در بیانیه دفتر نخست وزیر عراق که صبح امروز (پنج‌شنبه 5 نوامبر) منتشر شده آمده که دولت عراق حمله افراد مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان را که باعث کشته شدن یک تن و چند زخمی شده محکوم می‌کند.

این بیانیه افزود که دولت عراق به‌شدت با این اقدام که داخل خاک عراق انجام شده مخالف است و آن را تعرض به حاکمیت ارضی عراق می داند و به اقدامات لازم برای توقف هر حمله‌ای که خلاف امنیت و حاکمیت ارضی عراق باشد دست خواهد زد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا