خبر اولسیاسی

پایان مأموریت «جیمز جفری» با تأکید بر ثابت ماندن سیاست امریکا در سوریه

نماینده ویژه ایالات متحده در امور سوریه در تماس های تلفنی با تعدادی از همتایان اروپایی خود و مقامات عربی و مخالفان سوریه از پایان فعالیت خود خبر داد.

میدل ایست نیوز: «جیمز جفری»، نماینده ویژه ایالات متحده در امور سوریه، در تماس های تلفنی با تعدادی از همتایان اروپایی خود و مقامات عربی و مخالفان سوریه از پایان فعالیت خود خبر داد.

به گزارش «الشرق الاوسط» قرار است «جویل بارون»، معاون جفری، که در اکثر دیدارها و تماس های او در منطقه حضور داشته به جای وی نماینده امریکا در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش و نیز نماینده ویژه امریکا در امور سوریه باشد.

جفری (75 ساله) از زمانی که ازجانب «دونالد ترامپ» به این سمت گماشته شد نقش مهمی در طراحی راهبرد امریکا در قبال سوریه داشت. راهبردی که عناصر اصلی آن حضور نظامی امریکا در شمال  شرق سوریه، جنگ با داعش، حمایت از نیروهای کرد، ادامه فشارهای اقتصادی بر سوریه در قالب «قانون قیصر»، و رایزنی با کشورهای عربی برای جلوگیری از برقراری روابط با سوریه و حمایت از اسرائیل در بمباران مواضع نیروهای وابسته به ایران در سوریه بود.

مقامات اروپایی تأکید می کنند که جفری معتقد است که فشارهای امریکا در ایجاد بحران اقتصادی در سوریه و افزایش فشار بر روسیه و گرفتار کردن آن در «باتلاق سوریه» موفق عمل کرده است.

او خود بارها گفته که «فشار حداکثری» علیه سوریه به چند هدف اساسی انجامیده است: «تضعیف نفوذ ایران در سوریه، توقف تولید سلاح شیمیایی، توقف تهدیدهای سوریه برای کشورهای همسایه، توقف حمایت از تروریسم، تأمین شرایط بازگشت آوارگان سوریه ای».

جفری در تماس های خود تأکید کرده که سیاست امریکا در قبال سوریه «چه در مورد حضور نظامی امریکا، چه تحریم ها، چه پافشاری بر خروج ایران» تغییر نخواهد کرد و مسائلی نیست که وابسته به نتایج انتخابات امریکا باشد.

او همچنین تلاش های بسیاری برای عدم حضور کشورهای اروپایی و عربی در «کنفرانس پناهجویان سوریه ای» که با حمایت روسیه در ماه جاری در دمشق برگزار خواهد شد انجام داده است.

این تلاش ها نیز موفق بوده و کشورهای مهم اروپایی شرکت در این کنفرانس را تحریم کرده اند، ضمن اینکه اردن و لبنان نیز دیپلمات های سطح پایین به دمشق خواهد فرستاد، ضمن اینکه نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز تأکید کرده که در مقام ناظر حاضر خواهد شد.

منابع آگاه تأکید کرده اند که کشورهای اصلی حاضر در این کنفرانس، روسیه، کوبا، فیلپین، ایران، و ارمنستان خواهند بود.

جفری در آخرین مصاحبه خود در این مقام تأکید کرد که ایالات متحده در پی پایان دادن به حضور نیروهای حزب کارگران کردستان از سوریه است.

وی در اظهاراتی مطبوعاتی تأکید کرد که واشنگتن حزب کارگران کردستان را گروهی تروریستی می‌داند و خواستار خروج آنها از سوریه است و افزود که این حزب عامل اصلی تنش با ترکیه در شمال شرق سوریه هستند و امریکا خواستار کاهش این تنش است.

جفری افزود که امریکا در دیگر نقاط سوریه با ترکیه در هماهنگی کامل است و تنها استثنای موضوع شمال شرق سوریه است.

وی گفت که امریکا و ترکیه در مسائل نظامی سوریه با یکدیگر توافق دارند و افزود که ترکیه نگران حضور نیروهای حزب کارگران است و راه حل مشکل تلاش برای کاهش شمار این نیروها در سوریه و در نهایت پایان دادن به حضور آنهاست.

نماینده امریکا در امور سوریه گفت که امریکا می خواهد پایگاه نظامی باثباتی در شمال شرق سوریه برای فعالیت علیه داعش داشته باشد و برای این کار به شرکای محلی نیاز دارد و نیروهای دموکراتیک سوریه این مسئولیت را بر عهده دارند.

وی تأکید کرد که اداره این منطقه باید توسط گروه‌های غیر نظامی انجام شود و در این راستا امریکا عناصر عرب و کرد را به همکاری با یکدیگر در اداره این منطقه که از 2013 نیروهای حکومتی سوریه از آن خارج شده‌اند تشویق می کند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا