اجتماعیخبر اولسیاسی

برگزاری انتخابات پارلمانی اردن در سایه کرونا و شرایط دشوار معیشتی مردم

شهروندان اردنی روز سه‌شنبه آتی برای انتخاب نمایندگان جدید پارلمان در سایه شرایط دشوار اقتصادی راهی مراکز اخذ رای خواهند شد.

میدل ایست نیوز: شهروندان اردنی روز سه‌شنبه آتی برای انتخاب نمایندگان جدید پارلمان در سایه شرایط دشوار اقتصادی راهی مراکز اخذ رای خواهند شد؛ شرایطی که توجه رای‌دهندگان را بیشتر بر مسائل معیشیتی معطوف کرده است.

شمار رای‌دهندگان اردنی 4.5 میلیون نفر از مجموع 10 میلیون جمعیت این کشور است که در انتخابات پارلمانی آتی 130 نماینده را از میان 1674 نامزد از جمله 360 خانم انتخاب خواهند کرد و برای برگزاری این انتخابات 45 هزار نیروی امنیتی در 1880 مرکز رای‌گیری در سراسر اردن مستقر خواهند شد.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن پیشنر خواستار اتخاذ همه تدابیر لازم برای تضمین برگزاری انتخابات شفاف در عین حفظ سلامتی شهروندان در سایه شیوع کرونا شده بود.

در انتخابات پارلمانی اردن که هر 4 سال یکبار برگزار می‌شود، حزب «جبهه العمل الاسلامی» به عنوان شاخه سیاسی اخوان المسلمین و مهمترین حزب معارض اردن به همراه نامزدهای عشایر بزرگ، کاندیداهای مستقل و چپ‌گرا و شمار زیادی از بازرگانان اردنی در آن شرکت می‌کنند.

در انتخابات پارلمانی این دوره اردن اغلب نامزدها شعارهایی با محتوای معیشتی و مرتبط با مشکلات اقتصادی این کشور انتخاب کرده اند.

در همین رابطه، اقتصاد اردن به شدت از منازعات عراق و سوریه تاثیر پذیرفته است به طوری که صدها هزار پناهنده سوری در این کشور زندگی می‌کنند و بار مضاعفی بر دوش اقتصاد ضعیف این کشور به شمار می روند.

شیوع اپیدمی کرونا هم بر وخامت اوضاع اقتصادی اردن افزوده است و تنها در بخش گردشگری این کشور 3 میلیارد دلار از درآمدهای خود در 8 ماهه گذشته از دست داده است و این امر پیامدهای خسارت‌باری بر وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم اردن بر جای نهاده است، این کشور تاکنون بیش از یکصد هزار مورد ابتلا به کرونا و یک هزار جان‌باخته را ثبت کرده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی، سال 2021 سال دشوارتری برای مردم اردن خواهد بود، میزان بدهی این کشور به رقم 45 میلیارد دلار رسیده و بیکاری نیز در نیمه سال جاری به 23درصد افزایش یافته است.

در همین ارتباط، «عریب الرنتاوی»، مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی القدس به خبرگزاری فرانس پرس گفت: ما در حال و هوای انتخاباتی عادی به سر نمی بریم بلکه در اوج شیوع کرونا هستیم، مرم به شدت نگران هستند و احتمالا نه تنها به دلایل اقتصادی و اجتماعی بلکه به خاطر پیامدهای کرونا در انتخابات حضور پررنگی نخواهند داشت.

«عادل محمود»، پژوهشگر سیاسی اردنی هم پیش‌بینی کرد که انتخابات پیش رو شاهد استقبال ضعیف مردم خواهیم بود چرا که بیشتر اردنی‌ها با وضعیت معیشتی دشوار خود در سایه شیوع کرونا دست و پنجه نرم می کنند.

در این میان، در شبکه‌های مجازی اردن، درخواست‌هایی برای تعویق انتخابات به دلیل کرونا دست به دست می شود اما دولت مُصر است که انتخابات را در موعد مقرر برگزار کند.

به موجب قانون اساسی اردن 4 ماه پس از انحلال پارلمان که در ماه سپتامبر اتفاق افتاد، باید انتخابات برگزار و جایگزین پارلمان منحل شده شود.

«موسی المعایطه»، وزیر امور سیاسی و پارلمانی اردن جمعه گذشته تاکید کرد زمان برگزاری انتخابات مناسب و بهتر از زمستان است و باید زندگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ادامه پیدا کند.

الرنتاوی در ادامه اظهار داشت: تصور اغلب مردم اردن این است که پارلمان نقش حاشیه‌ای نظام سیاسی اردن دارد و قوه مجریه تقریبا زمام همه کارها را در دست دارد لذا انتخابات تفاوتی در زندگی آنها ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: اغلب پژوهش‌ها نشام می دهد که مردم بیشتر با انگیزه عشایری و دینی و برای دادن به نماینده نزدیک به خود در انتخابات شرکت می کنند و رای‌دهی بر اساس معیارهای سیاسی و برنامه نماینده تاکنون در اردن بسیاری ضعیف بوده است.

کرونا مانع از تجمعات انتخاباتی شده است

به دلیل شیوع کرونا و ممنوعیت برگزاری تجمعات بیش از 20 نفر، تقریبا چادرهای سفید بزرگی که در انتخابات‌ گذشته در سراسر کشور برپا می‌شد و میان رای‌دهندگان و هواخواهان قهوه و شیرینی پخش می‌شد، به چشم نمی خورد.

در مقابل، پلاکاردها و پارچه‌نوشته‌های نامزدها در همه شهرهای اردن به ویژه عمان در خیابان‌ها و کوچه‌ها نصب شده است و برخی نامزدها نیز فیلم‌های تبلیغاتی خود را در شبکه‌های اجتماعی پخش می کنند.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا