اجتماعیخبر اولسیاسی

شیخ الازهر خطاب به وزیر خارجه فرانسه: هرگونه اهانت به پیامبر(ص) را در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری می‌کنیم

شیخ الازهر مصر در دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد هر گونه اهانت به پیامبر بزرگوار اسلام در دادگاه‌های بین‌المللی را مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

میدل ایست نیوز: «احمد الطیب»، شیخ الازهر مصر در دیدار با «جان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد هر گونه اهانت به پیامبر بزرگوار اسلام در دادگاه‌های بین‌المللی را مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

به گفته منابع آگاه در الازهر مصر، الطیب ضمن تقدیر از اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه به هنگام بحران اخیر در این کشور گفت: اظهارات وی به مثابه صدای خرد و حکمت بود که ما از آن استقبال می کنیم.

الطیب افزود: مسلمانان در سراسر جهان چه دولتمردان و چه مردم عادی مخالف تروریسم هستند که به اسم دین حرکت می‌کند همچنین مسلمانان بر برائت اسلام و پیامبرش از هر گونه ارتباطی با تروریسم تاکید دارند.

شیخ الازهر با بیان اینکه الازهر صدای نزدیک به دو میلیارد مسلمان است، اظهار داشت: تروریسم‌ها نماینده ما نیستند و ما مسئول رفتارهای آنها نیستیم، من این موضوع را در همه محافل بین‌المللی در پاریس، لندن، ژنو، ایالات متحده امریکا، رم، کشورهای آسیایی و در همه جا اعلام کردم، ما هنگامی که این سخن را می‌گوییم، آن را برای عذرخواهی بر زبان نمی‌رانیم چرا که اسلام نیازی به عذرخواهی ندارد.

وی در ادامه گفت: ما تمایل داریم که مسئولان در اروپا آگاه باشند که اتفاقات روی داده نماینده اسلام و مسلمانان نیست به ویژه اینکه مسلمانان بیش از بقیه تاوان این تروریسم را می‌پردازند.

الطیب بر مخالفت کامل با اهانت به ادیان به بهانه آزادی بیان تاکید و اظهار داشت: اگر شما اهانت به پیامبر ما حضرت محمد (ص) را آزادی بیان می‌دانید، ما کاملا با این مساله مخالف هستیم.

وی تاکید کرد اهانت به پیامبر اسلام کاملا مردود است و ما به زودی کسانی که را به پیامبرمان اهانت می‌کنند، در محاکم بین‌المللی مورد پیگری قرار خواهیم داد، اگر همه عمرمان را پای این کار بگذاریم، آن را انجام خواهیم داد، اروپا به پیامبر ما و دین‌ما به خاطر نورانیتی که همه بشریت ارمغان کرد، مدیون است.

شیخ الازهر ضمن مخالفت با چسباندن تهمت تروریسم به دین اسلام، گفت: ما توصیف تروریسم اسلامی را رد می کنیم، همه فورا باید استفاده از این اصطلاح را متوقف کنند زیرا این امر احساسات مسلمانان در جهان را جریحه‌دار می کند، این اصطلاحی است که با حقیقت مورد آگاهی همه در منافات است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بازنشر کاریکاتورهای موهن درباره پیامبر اسلام(ص) در یک نشریه فرانسوی و انتشار آنها بر دیوارهای ساختمان‌های پاریس و مواضع رئیس جمهور فرانسه موجب خشم گسترده مسلمانان از عملکرد دولت فرانسه شده است.

یک مقام در مدیریت الازهر تأکید کرد که چند روز پیش نیز سفیر فرانسه در قاهره دیداری اعلام‌نشده با «احمد الطیب»، شیخ الازهر، داشته است.

این مقام گفته که الطیب در این دیدار از سفیر فرانسه بابت مواضع «امانول مکرون» انتقاد کرده است.

منابع سیاسی نیز خبر داده‌اند که پس از دیدار سفیر فرانسه با الطیب، مکرون سفر برنامه ریزی شده خود به مصر را لغو کرده است.

این منابع افزوده‌اند که دولت «عبدالفتاح السیسی» از شیخ الازهر خواسته که با توجه به روابط مصر و فرانسه، موضوع اهانت به پیامبر را چندان پیگیری نکند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا