اقتصادیسرخط خبرها

وزیر نفت عراق: پروژه راهبردی پتروشیمی «نبراس» در سال 2021 امضا خواهد شد

وزیر نفت عراق پیش‌بینی کرد یادداشت تفاهم نهایی پروژه «نبراس»، مجتمع بزرگ پتروشیمی بصره در سه‌ماهه نخست سال 2021 امضا شود.

میدل ایست نیوز: «احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق پیش‌بینی کرد یادداشت تفاهم نهایی پروژه «نبراس»، مجتمع بزرگ پتروشیمی بصره در سه‌ماهه نخست سال 2021 امضا شود.

عبدالجبار در سخنانی تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری برای امضای یادداشت تفاهم نهایی پروژه «نبراس-پتروشیمی بصره» در حال انجام است؛ پروژه‌ای که فرصت‌های شغلی بسیاری فراهم خواهد کرد و بعد از امضای یادداشت تفاهم نهایی، در سه‌ماهه دوم سال 2023 شاهد امضای قرارداد نهایی سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

وی افزود: این پروژه به دلیل گستره و بزرگیش نیروی کار بسیاری جذب خواهد کرد و پیش از آغاز سرمایه‌گذاری نیازمند زمان و بررسی هستیم.

وزارت نفت عراق پیشتر در بیانیه‌ای تاکید کرده بود این وزارتخانه نشست‌های خود با طرف‌های ذیربط از جمله وزارت صنایع به عنوان دومین شریک دولتی با سهام 25 درصدی، وزارت نفت با سهام 25 درصدی و شرکت چندملیتی شل با 49 درصد سهام را افزایش داده است و در این نشست‌ها بر سر تسریع در اقدامات مطلوب و هموارسازی همه موانع و پایان دادن به اقدامات حقوقی و عقد قراردادها پیش از پایان سال کنونی با طرف‌های مربوطه از جمله شرکت بین‌المللی شل به عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز و متخصص در این پروژه‌ها، تواقق حاصل شده است.

عبدالجبار در ادامه اظهار داشت: وزارت نفت عراق از آمادگی خود برای پوشش همه احتیاجات این پروژه از جمله گاز (اِتان) تغذیه‌کننده این پروژه طی سال‌های راه‌اندازی خبر داد.

وی تاکید کرد: توان برنامه‌ریزی شده پروژه نبراس در تولید ماده « پلی اتیلن» چیزی در حدود یک میلیون و 800 هزار تُن در سال برآورد می‌شود؛ پلی اتیلن ماده‌ای است که در بازارهای جهانی متقاضی بسیاری دارد و می تواند درآمد مالی خوبی نصیب خزانه دولت عراق کند و موجب اشتغالزایی بیش از 30 هزار نفر شود.

پروژه «نبراس» به عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی در حوزه صنایع پتروشیمی عراق محسوب می‌شود؛ پروژه‌ای که عراق را در آستانه مرحله تازه‌ قرار می‌دهد و جایگاه این کشور را در حوزه صنایع پتروشیمی در عرصه بین‌المللی ارتقا می بخشد.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا